Hej
När jag gick en utbildning till industriteknisk reparatör släpade en klasskompis med sig en grill till skolan. Han hade gjort den på sitt tidigare arbete i 1mm rostfri plåt och den hade med åren slagit sig lite. Han hade även tillverkat några i 2mm till kompisar och av dem hade bara en slagit sig. Men det berodde mer på okunskap hos användaren, när den blev varm och slog sig fick de panik och slängde den i sjön. Annars återgår de vanligtvis till ursprungliga formen ifall de får svalna i lugn och ro.
Han skulle göra en ny till sig själv i 2mm. Men vi var flera stycken i klassen som blev nyfikna vilket resulterade i att jag fick klippa till alla delar, klämma ihop dem och samborra. Sedan fick var och en göra resten själva. Min jigg till gallret gick också laget runt…
Men han pratade då om att han kopierat ”Primusgrillen”. Han skulle ha dubblat längden, men behållit originalmåtten i övrigt. Är det någon som känner till originalet och har fakta om den? Gärna bilder också, jag är nyfiken på hur den ser ut.
Den duger bra att använda hemma eller nära bilen, men är tung att släpa på.
Bak och framsidan sitter med saxpinnar i ovankant mot gavlarna och ligger nertill löst mot botten. Vid hopfällning viker man upp fram och baksidans nedre kant så att de ligger parallellt med bottenplåten. Sedan tippas allt åt sidan.
Måtten i är L 36, B 24, H 22cm vikt 4,7kg 2mm rostfri plåt.
[Ändrat av PK Neelix 2005-05-09 kl 20:48]