Icefloe, ryggen

Hallå!

Köpte en begagnad Icefloe i våras, har paddlat med den en hel del i somras. Dock har jag märkt att kanten bakom ryggen ofta gör en väldigt öm efter några timmar i den.
Någon som har något tips på detta?
Har funderat på att limma dit en bit av liggunderlag eller testa ryggstöd?

Någon som har samma erfarenhet? Är även första som jag paddlar kajak så kan väl vara ovana!

Tacksam för all hjälp!
/ Karl
 
Tips har jag inga, men jag vet att det finns Icefloes med sitsen nära bakkanten. Om det är kopplat till årsmodell eller sitsstorlek vet jag inte. Jag har en misstanke om att de som tillverkades på 80-talet hade sitsen längre fram för att balansera kajaken med last. Utan last är de framtunga. De som tillverkades på 90-talet fick sitsen lite längre bak för att fungera bra utan last.

De korrigerade inte sittbrunnens position, utan flyttade bara sitsen. Vet att vissa använt liggunderlag mot sargkanten med framgång.
 
Jag har en Icefloe av 90-tals modell och har aldrig haft några problem, eller ens kontakt med sargkanten vid paddling. Som ryggstöd har jag vid korta turer haft en rulle liggunderlag nedtryckt bakom sitsen och vid längre turer har jag använt tältet.
Kanske det kan vara ett tips att byta ryggstödet mot något med mer substans?
 
Förstår inte riktigt varför du ska ha ryggstöd när du paddlar? Jag har bara "kajakkontakt" med rumpan å fötterna ;)

/Janne
 
samma här

Jag kör också utan ryggstöd, Jag skruvade av ryggstödet på min nya kajak när jag fick den för några dagar sedan innan dess körde jag greenland LC som enligt mig har det enda ryggstöd jag inte irriterat mig på.

Sitt på sittknölarna och rask i ryggen så kommer du inte ha kontakt med sittbrunssargen.
 
Håller med föregående talare.
Ryggstödet plockar jag bort direkt om det sitter något monterat i kajaken.

Klassiska gamla engelska havskajaker har inget ryggstöd. Problemet i det aktuella fallet är att sitsen hänger för långt bak i sittbrunnen och ryggen därmed kommer i kontakt med sargkanten.
I och med att denna sits är lite bakåtlutad kanske det hjälper att polstra upp baktill i sitsen för att räta upp ryggen.
 
bakåtlutad sits

Det verakar som om det är många kajaktillverkare som fortfarande gör bakåklutande sitsar, tyvärr men jag tror också på polstra upp lite baktill i sitsen. det brukar fungera även på nya kajaker.
 

Liknande trådar