Hej Krister + alla skridskovänner,
Vid första sekvensen (rödklädda åkaren) där isen är fin och det är lättåkt accelererar jag bakom personen jag tänkter filma, när jag har tillräckligt hög fart för att bara glida ikapp och komma upp jämsides filmar jag utan att ta några skär själv, detta för att få en så stadig bild som möjligt. Detta fungerar förstås inte i motvind.
Sista sekvensen med lite strandnära skravel filmar jag en del i blindo, "split vision" snabb koll framåt sen grovsikta med kameran och upprepa detta och försöka se i ögonvrån vad som händer.
I Bästa fall kan ungefär 50% av filmsekvenserna och bilderna användas resten går i papperskorgen.
Slutligen så beskärs sekvenseran innan dom sätts upp i videoredigeringsprogrammet, oftast så är ju början och slutet av filmsekvenserna ointressanta då man strular med kameran.
Jag använder en enkel 2-Megapixel digitalkamera (Minolta Dimage X20) men skulle vilja byta upp mig till en Pentax Optio 43WR som tål oförutsedda bad. Min X20 tar filmsekvenser i storleken 320 x 240 pixlar och 15 bilder/sekund medan Pentaxen tar 640 x 480 pixlar och 30 bps. Bränner man en VCD (VideoCD) men den upplösningen blir det riktigt bra behållning om man kollar på TV:n! (Förutsätter att man har DVD spelare)
Vill man lägga på musik till sin videosnutt och sen publicera den måste man använda sig av "fri musik" pga upphovsrätten.
I år har jag ett kamerafäste på piken vilket möjliggör filmning ur fågelperspektiv, kräver förstås en hel del träning! Vi får se hur det går
Hälsar Bertil som hoppas på Jul och Nyårsisar!