I Ume'

Hej

Jag flyttar eventuellt till Umeå i sommar. Undrar om det är någon som har bra koll på vart man skall cykla. Bor nu i Östersund och här kan jag säga att man är bortskämd med mycket bra cykling, speciellt ute på Frösön.

Mvh Daniel

MTB cykling i Ume

Har bott i Umeå ett tag och cyklat lite i området.
Om du vill ut i skogen och rulla på småstigar så finns det stigar i överflöd på det gamla nedlagda regementesområdet (övningsfältet). Om du vill cykla större skogsvägar, grusvägar etc så kan du cykla längs med umeälven. Om du vill ha mer information om MTB spots så snacka med grabbarna på BIKE i Umeå de känner nog till alla bra ställen.
mvh / Anders Molin

web: http://www.ing.umu.se/~en97amn
mail: andersmannen@hotmail.com

Några fler tips

IKSU-frilufts (www.iksu.se) har några tips på vart man kan cykla. Dock fungerar inte deras sidor just nu, trots mina påpekanden.

Jo, I20-området är väldigt bra. Har hört att det även skall finnas en s.k. dirt-bana någonstans. Jag är inte riktigt lagd åt det hållet, men det kanske intresserar. Håll dig bara borta från Enduro-spåret. ;)

Min favorit annars är Umåker-området. Där det finns massor med stigar och en backe vid namn Häggblads-backen, garanterat mjölksyreframkallande. Det finns mycket skidspår, men ingen springer där när det är barmark, p.g.a. det är så pass kassa stigar. På vintern är det Umeås bästa längdspår.

Sen finns ju Carlshem-Gimonäs området. Om man undviker eljusspåret så finns det en del stigar där också. Det är ganska lätt att cykla "vilse" p.g.a. virrvarret av stigar.

Nydalaområdet gillar en del, men det förstår jag inte alls. Det kryllar av myrområden och en och annan irriterande bäck.

/Jonas U

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg