I stället för vitmossa...

Någon som har tips på eller erfarenhet av något man kan ersätta vitmossan med i "vattenfiltret" - nere i Skåne har vi lite ont om mossar (ja ja, vi kan ju ÖVA i alla fall, även om det är svårt att strula till det riktigt för sig, åtm. i södra Skåne).

Ha det bra och drick mycket vatten!
Ulf

Filter

Om du syftar på kol/torv filtert för rening av vatten så har ju inte mossa någon avgörande betydelse då det framförallt är kol/torv blandningen som renar vattnet. Torv är ju dock förmultnad vitmossa. Om man nu inte kan få tag på torv från någon myr och man vill prova på att göra ett filter kan man köpa torv och använda. Se bara till att det är ogödslad torv! Vill man ha lite mossa i filtret för att filtrera bort de största partiklarna går det nog bra med de flesta mossor typ hus eller väggmossa.

Mvh
mattias:)

undrande

Jag är inte säker på detta men... Är det inte så att vitmossa har en antispetisk funktion vid själva vattenreningsprocessen? I det militära fick vi lära oss detta(har jag för mig)..

Re: Filter

norpan_; sa:
Om du syftar på kol/torv filtert för rening av vatten så har ju inte mossa någon avgörande betydelse då det framförallt är kol/torv blandningen som renar vattnet. Torv är ju dock förmultnad vitmossa. Om man nu inte kan få tag på torv från någon myr och man vill prova på att göra ett filter kan man köpa torv och använda. Se bara till att det är ogödslad torv! Vill man ha lite mossa i filtret för att filtrera bort de största partiklarna går det nog bra med de flesta mossor typ hus eller väggmossa.

Mvh

Jag var kanske lite otydlig när jag skrev "öva" - då menade jag att öva i vår sydskånska natur och med de resurser som finns att tillgå.

Vitmossan är antiseptisk och tar i viss mån hand om bakterier - speciellt de som har sin tillväxt I filtret.
Torven binder vissa tungmetaller och kolkrosset adsorberar (inte absorberar) kemikalier.

För att nå ett gott bakteriellt resultat så kokar man vattnet, men av erfarenhet vet jag att även vitmossan klarar samma arbete riktigt bra.

Inte så ofta som man släpar med sig en säck ogödslad torv i "asken"... :)

Det jag hittills testat är att blanda kolen med sand, speciellt för att ta bort kemikalier och klorsmaken från reningstabletter.

Ha det bra och drick mycket vatten!
Ulf

Visst är vitmossan antiseptisk, svagt antiseptisk. Växter med högre antiseptisk verkan som t.ex. vide/sälg, skägglav och älgört har förmodligen bättre verkan än vitmossan. Detta återstår dock att ta reda på. Vattnets kontakt tid med det antiseptiska materialet spelar nog också roll. Flödeshastigheten genom en ½ liters ölburk ska vara ca 1 dl per minut. I ett sådant filter kan man rena allt från ca 10-25 liter beroende på vattnets kvalitet. Torven har s.k. jonbytare egenskap d.v.s. den drar till sig laddade partiklar (om jag mins rätt främst positivt laddade). Torvens låga Ph värde (4-6) har förmodligen också inverkan på olika organismer. Rent mekaniskt filtrerar filtert bort större partiklar. Kolet tar bort lukt/smak och tar hand om gifter från mikroorganismer.

Mvh

Vitmossa

Jag kan bara instämma i det Mattias säger. Hoppas inte på för mycket antiseptiska egenskaper. Det har även gjorts försök med lingonblad som skikt i filtret. Dessa visade sig ha bra egenskaper.

//Claes

Re: Vitmossa

Calmram; sa:
Jag kan bara instämma i det Mattias säger. Hoppas inte på för mycket antiseptiska egenskaper. Det har även gjorts försök med lingonblad som skikt i filtret. Dessa visade sig ha bra egenskaper.

//Claes

Utan att verka allt för otacksam... Vi har LITE ont om lingonris i södra skåne... ;)

Re: vitmossa

Inte för att verka petig men jag hoppas att du vet om att det inte räcker med en rening här nere i Skåne på grund av alla gödningsmedel och nerfall som finns här.
Bara ett tips!

Prioretera vatten!!!!!!!!!!!!

Re: Re: vitmossa

Aardwolf; sa:
Inte för att verka petig men jag hoppas att du vet om att det inte räcker med en rening här nere i Skåne på grund av alla gödningsmedel och nerfall som finns här.
Bara ett tips!

Prioretera vatten!!!!!!!!!!!!

Inte för att skriva dig på näsan så har jag en fil kand i kemi....

BTW... Har jag någonsin påstått att man INTE ska prioritera vatten?

Sanslöst!

Vet inte vad ditt problem är som måste svänga dig med titlar och annat. Det var bara ett tips i all vänskaplighet.

Stick upp till Småland istället och kör testet. Bättre vatten. Kom nu inte med någon annan titel. Lev i verkligheten inte i böckernas värld.

Prioretera Vatten!!!!!!!!!!

Re: Sanslöst!

Aardwolf; sa:
Vet inte vad ditt problem är som måste svänga dig med titlar och annat. Det var bara ett tips i all vänskaplighet.

Stick upp till Småland istället och kör testet. Bättre vatten. Kom nu inte med någon annan titel. Lev i verkligheten inte i böckernas värld.

Prioretera Vatten!!!!!!!!!!

Det är inte VAR det ska göras, men det verkar inte gå fram!
Jag efterlyser ett alternativ till det klassiska vattenfiltret med torv, kolkross och vitmossa i de terrängtyper där just detta INTE finns - du verkar ha lyxen att kunna påverka VAR du försätter dig i en svår situation, det har nog inte alla!

Du har verkligen en förmåga att uttrycka dig så att din "vänlighet" döljs av en ganska stor underton av nedlåtenhet.

Det andra tänker jag INTE kommentera!

Inget riktigt svar

Anledningen till att du inte får nått vettigt svar är nog för att folk inte vet vad man kan byta ut mossan mot. Har aldrig funderat på det själv heller, vore roligt att göra ett projekt på det hela. Dock vet jag inte hur man skulle kunna testa renligheten i vattnet, några förslag?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg