I Rabots fotspår

När jag i helgen satt och läste artikeln i senaste Utemagasinet om vinterturen i i Rabots fotspår så tittade jag på kartbilden i tidningen och jämförde med Keb-kartan (BD6). Om man går efter tidingskartan så gick dom alltså norr om Kobbvattnet efter att först ha passerat över Tverrfjellet. Nu till min fråga- Är det någon som läst Rabots egen beskrivning av turen och vet hurvida Rabot och co gick den vägen under sin anmarsch mot Kebnekaise, eller visar tidnigskartan bara vägen som skribenten, fotografen mfl. tog vintertid?

Med vänliga hälsningar en undrande Jesper :)
 
Vet inte vad du menar med Kobbvattnet, men om mitt minne inte sviker mig från vad jag har hört gick de över Kuoupertjåkka (från Kuopervagge).

Om jag inte minns fel alltså.

/ G
 
Jag borde kanske ha preciserat mig lite bättre. Det jag funderar över är inte den sista biten upp till toppen, utan de första delarna av deras färd. Alltså dryga milen efter det att de landat i Elvegård (Elvegard), dvs när de fortfarande är i Norge. Deras vägval efter att de nått Alisvaggi och strax innan tror jag mig begripa...

/Jesper
 
Rabots väg.

Hej!

Vad jag har förstått är den beskrivna vägen den väg som Rabot själv tog.

Fast man kan ju undra varför man går över Tverrfjellet och norr om Kobbvatnet.

Idag går det ju en led runt Tverrfjellet och söder om Kobbvatnet, vilket verkar enklare. Men det kräver förmodligen att bron över Sörelva/Kobbelva existerar. På den tiden fanns det förmodligen ingen bro och kanske är det så att den älven inte är vadbar och att Tverrfjellets sydbrant mot älven stoppade vandrare.

Här kan du köpa boken. Kostar 40 Euro.
http://www.livre-rare-book.com/Matieres/ld/6204b.html

Mvh Bert
 
Re: Rabots väg.

nidob49; sa:
Hej!

Vad jag har förstått är den beskrivna vägen den väg som Rabot själv tog.

Fast man kan ju undra varför man går över Tverrfjellet och norr om Kobbvatnet.

Idag går det ju en led runt Tverrfjellet och söder om Kobbvatnet, vilket verkar enklare. Men det kräver förmodligen att bron över Sörelva/Kobbelva existerar. På den tiden fanns det förmodligen ingen bro och kanske är det så att den älven inte är vadbar och att Tverrfjellets sydbrant mot älven stoppade vandrare.

Här kan du köpa boken. Kostar 40 Euro.
http://www.livre-rare-book.com/Matieres/ld/6204b.html

Mvh Bert

Tackar för tipset!

Tyvärr så läste jag tyska i skolan och ingen franska så jag begrep ingte ett ord på sidan :) Men kanske att man nu skulle ta och lära sig... Annars så skulle den faktiskt göra sig bra i bokhyllan hemma oavsett skick, den berättar ju trots allt om första bestigningen av Keb plus en hel del annat.

När det gäller anledning till att dom gick över Tverrfjellet och norr om Kobbvatnet (om det nu var den vägen) så var jag själv inne på ett likande spår, men då jag själv fått för mig att det skulle kunna vara en kul väg att gå till Keb någon gång så känner jag att jag vill veta "exakt" hur de gick. Antar att det bästa man kn göra är att antingen lära sig franska eller försöka komma över den svenska översättningen av Rabots Keb-äventyr. Kanske någon som vet om var den finns någon stans?

/Jesper

Kom precis ihåg att det stod artikeln att den svenkaöversättning fanns publicerad i De Lappländska Fjällkarlarnas årsbok 19?? eller något liknande och att den fanns på Stockholms stadsbibliotek. Får väl helt enkelt bli en tur ner till hufvudstaden.
 
Gott folk, nu är det faktiskt så att jag har ett alldeles eget ex av Rabots berättelse från anmarschen och bestigningen, publicerad i Svenska Fjällklubbens årsbok Till Fjälls (1978-79). Gamla ex. av nämnda utgåva kan möjligen hittas på antikvariat.

tf.1978.l.jpg


Själva berättelsen är bara på c.a 10 sidor (antar att resten av Au Cap Nord handlar om Rabots övriga äventyr i den karga nord) varför en inhandling á nästan 400 bagare för en fransk version låter något "overkill" i mina små öron.

Kontakta gärna Svenska Fjällklubben för mer info. De har (hade tidigare i alla fall) ett "bibliotek" i Stockholm där många alster med anknytning till fjäll och bragder kan avnjutas.

sfk-log.jpg


http://www.fjallklubben.org/

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-03-08 kl 10:12]
 
Liknande trådar

Liknande trådar