I år äntligen dax.....

Ja...som sagt, i år är det äntligen dax för mig att skaffa kajak och börja paddla på allvar. Baslägret för mina kajakäventyr kommer att vara Åsa i Halland (farsan bor där), så e det nån annan som paddlar i dom trakterna till sommarn så e det bara att hojjta till. Jag kommer troligtvis vara ute så ofta jag får tid.

Funderar dock lite på val av kajak, har letat runt här på forumet och hittat mkt nyttig info (tack för det !)
Verkar som om Wind 535 kan vara kajaken för mig, jag är 1,78 och väger lite drygt 93kg.
Jag har sett att det e nån/några här på forumet som har just en sån kajak, skulle uppskatta om ni skriver vad ni tycker om den...lite + och - med den osv.
Har även kollat lite på den nya Lifestyle 500, dock bara på nätet och i Tahe katalogen, väntar med spänning på att få se den i butik till våren.

Vad gäller utrustning har jag oxå lite funderingar som ni mer erfarna paddlare kanske kan svara på. T.ex det här med paddelkläder. Räcker det med paddeljacka och byxor, eller är det lika bra att köpa en torrdräkt direkt ? Kommer ju ändå bli så att jag vill paddla hela året, så det kanske e lika bra. Även ifall man vill ut å leka i vågorna till sommaren kan det kanske vara gött med en torrdräkt....eller ? Jag har iofs en våtdräkt, men jag får en känsla av att den inte är särskillt bekväm att paddla i.
Paddel, flytväst, säkerhetspaket, handskar och sånt har jag redan sett ut vad jag skall ha, är det nått annat man "måste" ha för att dra igång ?

Passar på att tacka för ett jättebra forum, och tackar även på förhand för svar !

MVH/ Jonas Meyer

Hur ser de vatten du tänkt paddla på ut? Är det kanaler, insjö eller öppen kust?
Kommer du att motionspaddla, dagturer eller långturer med full packning?
Bäst är att dimensionera kanoten efter hur du huvudsakligen kommer att använda den. Att köpa en fullvolyms expeditionskajak för att kvällspaddla är inte det bästa.
Titta på lite fler än bara den du "fastnat" för hittills. Prova, låna eller hyr några olika innan du köper. Testa också olika sorter som t ex VKV Lisa, Reval Kayaks Cruiser/Commander och någon havskajak av den engelska typen.
Det finns många firmor som har reapriser just nu men köp ingen "ganska bra" kanot bara för att den är billig just nu. En kvalitetskanot håller 20 år eller mer så priset per år blir inte högre än för en billig...

Paddelkläder

Torrdräkt eller kombinationen byxa och överdel beror på ett antal saker. Har du både jacka och byxor så kan du variera mer efter temperatur och du kan ha olika storlek på jacka och byxor ifall det är svårt att hitta en torrdräkt som passar. Exempelvis så har jag xs på byxor och s på jacka så ingen torrdräkt jag har provat sitter bra. Men en Torrdräkt håller tätare.

Det finns många bra kajaker att välja på så välj ut ett antal som passar bra för din paddelstil och dina behov och testa dem. Det blir svårt att testa alla kajaker som finns på marknaden.

Glöm inte att satsa på en bra paddel, den är det minst lika viktig som kajaken.

Hur ser de vatten du tänkt paddla på ut? Är det kanaler, insjö eller öppen kust?
Kommer du att motionspaddla, dagturer eller långturer med full packning?

Jag kommer huvudsakligen att paddla vid öppen kust, fast en å annan dags/helgtur till nått sjösystem eller liknande är ingen omöjlighet. Vad gäller långturer så kommer det nog inte bli så mycket i början, fast senare kommer jag att dra iväg på lite längre turer längst kusten helt klart.

Torrdräkt eller kombinationen byxa och överdel beror på ett antal saker. Har du både jacka och byxor så kan du variera mer efter temperatur och du kan ha olika storlek på jacka och byxor ifall det är svårt att hitta en torrdräkt som passar. Exempelvis så har jag xs på byxor och s på jacka så ingen torrdräkt jag har provat sitter bra. Men en Torrdräkt håller tätare.

Glöm inte att satsa på en bra paddel, den är det minst lika viktig som kajaken.

Ja det är klart, har inte riktigt tänkt på det med storlekarna så innan. Får helt enkelt prova mig fram där tror jag, se om jag hittar nån torrdräkt som passar bra. Kommer förmodligen bli så att jag köper både ett delat set och en torrdräkt, så täcker man ju garranterat alla förhållanden. Och sen till sommaren när det är gött å varmt blir det nog mest paddling i flytväst och t-shirt.

Definiera en "bra" paddel ? Den paddeln jag har kollat på är en Aquabound Stingray Glasfiber...den måste ju vara ok ?

Tack för info !

Mvh/Jonas Meyer

Paddel

Det finns många uppfattningar om vad en bra paddel är men det är en fördel om den är lätt. Du lyfter paddeln många gånger under en kajaktur. Sen hur lätt den ska vara beror på vad det får kosta och hur hållbar den ska vara. Hur stora blad du ska ha beror på hur bra kraft du har i paddeltagen och vilken kajak du har etc.. ställ frågan här på forumet och du kommer att få läsa en mängd uppfattningar.

Hej och grattis till ett himla bra beslut!

Har egentligen ett gemensamt råd som gäller alla sakerna du ska köpa, och det är PROVA ! Det som den ena tycker är superbra tycker den andra är kass. Paddel, flytväst, kajak, torris, handskar ... ja allt är så otroligt personligt vad man gillar och föredrar. Man måste känna hur paddeln känns i vattnet, hur kajaken uppfär sig, hur flytvästen funkar vid rörelsen.... Inte bara läsa produktblad och se längder och vikt..

Sern är det ju beroende på tid, ekonomi och andra förutsättningar så att man kan köpa en uppsättning grejor "vilka som helst" för att komma underfund med vad man gillar och inte, och sen byta ut efter hand, så kommer man i alla fall igång med paddlingen!

Om du är i krokarna nedåt Åsa kan du ju åka inom Fredrik på Gottskärs kajak. http://www.gottskarskajak.se/
Han förmedlar en entusiasm kring paddling, och ger goda råd om prylar utan att försöka "kränga på". Vet inte om han öppnat för säsongen ännu, men finns säkert på nån telefon att få tag i.

Lycka till, vi ses på en våg nånstans!

/Lilla Blå

Som Magnus var inne på, den enda "sanningen" som man vågar kalla generell när det gäller paddel är nog att lätt är bra. Utformning, storlek på blad, typ är ju sen upp till paddelstil och preferenser.

Tyvärr finns det ju ett mycket tydligt samband mellan minskad vikt och ökat pris per kilo paddel... Enklare glasfiberpaddlar som inte kostar så mycket väger ofta in på mer än 1,2 kg och skillnaden mellan det och en paddel som väger in under 800 gram är mycket stor som du kommer känna efter en dags paddling.

Tyvärr finns det ju ett mycket tydligt samband mellan minskad vikt och ökat pris per kilo paddel... Enklare glasfiberpaddlar som inte kostar så mycket väger ofta in på mer än 1,2 kg och skillnaden mellan det och en paddel som väger in under 800 gram är mycket stor som du kommer känna efter en dags paddling.

Har lagt märke till detta samband jag också, blir väldigt mycket pengar om man vill ha en lätt paddel. Den paddeln jag har kollat på är ju som sagt Aquabound Stingray Glasfiber, den väger 945g och kostar 1.300:-.....en likadan fast i kolfiber istället..väger 850g och kostar 1.995:-
Inte direkt nån jätteskillnad i vikt...men desto mer i pris.

Men när det gäller val av utrustning är jag ganska säker på vad jag vill ha, det är valet av kajak som kommer bli det svåra. Är ju en hel djungel av olika märken och modeller, vet knappt vart jag skall börja. Att prova alla olika modeller hade ju såklart varit det bästa, fast jag e lite sån som gärna vill ha sakerna direkt....och att prova massvis av modeller tar tid.
Sen är det ju givetvis en prisfråga också, man får ju en plastkajak och komplett utrustning till samma pris som vad bara en glasfiberkajak kostar.

Så när det gäller valet av kajak måste jag nog säga att det lutar mer och mer åt en plastkajak, då får jag mer pengar över till utrustning,kläder osv.

Men än är det ett tag kvar till det är köpdax, så jag lär ju hinna ändra mig 20ggr till innan dess :)

Tack än en gång för tips och information.

Mvh/Jonas Meyer

om paddel....

Min paddel är en skönhet i cederträ med ask-kärna och ek-kanter, tillverkad av en kille nere i Onsala för knappa tusenlappen. Väger 899 gram. Funkar både i hård vind, lek o plask vid roll & teknik, långfärd och är så snäll mot axlarna.

Det där med vikten på paddel är ju klart uppsnackat av prylfixerade havspaddlare...

Jag tror inte många racingkanotister, inte heller i landslaget, kan svara på vad deras paddel väger. Det väsentliga är ju funktionen: att den håller och hur den känns.

Bit ihop och paddla på bara, eller gör ett par armhävningar i veckan för att påskynda det hela, så kommer snart axelmuskulaturen blivit så pass utvecklad att vikten är försumbar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg