Hyperventilation?

Det jag undrar är om det är någon som har en bra definition för hyperventilation. Det är så att jag har precis blivit intresserad av statisk apnea, men jag vet inte särskilt mycket om varken det eller någon annan "hålla andan"-sport. Hur som helst, innan jag håller andan så sitter jag stilla i ungefär fem minuter och tar djupa, långsamma andetag. Räknas det som hyperventilation?

ang. hyperventilation

Hej Micke!
Jag är ingen expert i ämnet och ville därför egentligen inte uttala mig, men eftersom ingen annan gör det blir jag så illa tvungen därför att:
Hyperventilering är farligt!!
Jojemän, ifall du pressar ut för mycket av koldioxiden så kommer andningsreflexen att slås ut. Följden blir att du simmar och allting känns bra och sedan ligger du medvetslös på botten.
Det är alltså partialtrycket CO2 som avgör om du vill andas, medan det är partialtrycket O2 som avgör om du kan tillgodogöra dig tillräckligt med syre.
Det är ännu farligare att hålla på med hyperventilering om du får för dig att dyka djupt, då uppstår shallow water blackout, eftersom pO2 sjunker ganska drastiskt mot slutet av ett djupt dyk.
Sök mer info hos en dykläkare eller apneaförening och testa inte hyperventilering utan övervakning.

/Daniel
ps Jag är dock inte säker på huruvuda den andning du beskriver räknas som en "farlig" hyperventilering, men det är bäst att vara på den säkra sidan? ds

Jo, att det är farligt visste jag, det var lite därför jag undrade vad det var jag egentligen höll på med. Jag har letat lite på nätet och har hittat på några ställen att det räknas som hyperventilation när man tar mer än ungefär sex andetag per minut. Men jag har även läst att det inte alltid går att bestämma vad som är och vad som inte är hyperventilation.

Hur om helst så ska jag gå med i en förening i Örebro. Det ska vara en träff på onsdag. Så där kommer jag antagligen få reda på lite bättre fakta om hyperventilation.

Vad som är hyperventilation är antagligen ungefär som att försöka säga vad defintionen av "andfådd" är. Det är knappast nån knivskarp gräns.

Jag skulle gissa att för att veta var gränsen går så måste man antagligen mäta koldioxidhalten i blodet (vet inte om transkutan mätning är i "realtid", men det är väl ett altenativ).

(Det är klart enklare att mäta syremättnaden i blodet än koldioxidhalten i alla fall, men syremättnaden har man ju alltså ingen nytta av i det här fallet eftersom den knappt påverkas av hyperventilering.)

NEJ. Att hyperventilera innebär att man vädrar ut all CO2 man har i lungorna och det gör du inte helt om du bara andas lungt ett tag. Däremot syresätter du blodet och sänker pulsen vilket gör att du kan hålla andan längre. Om du hyperventilerar innan du skall dyka kommer du inte ha någon koldioxid i lungorna och riskerar att kvävas innan du känner koldioxidförgiftningen i lungorna, och då är det försent!

Hyperventilation

Det är svårt att avgöra om man hyperventilerar. Definitionen är att man ventilerar mer än man behöver för att bibehålla en konstant nivå av CO2 i kroppen. Djupare andetag under någon eller några minuter kan innnebära hyperventilation dvs låg halt av kolsyra och koldioxid = CO2 även om andetagen är långsamma.
Ett enda stort andetag innebär inte så stor risk för hyperventilation.

Det kan finnas stora risker med att hyperventilera innan fridykning därför att man kan drabbas av syrebrist utan att känna lufthunger. Normalt så är det ansamlingen av CO2 som får en att avbryta ett uppehåll i andningen. (Andningsuppehåll = apne)

Även syrebrist stimulerar andningscentrum men det vill till att man hinner reagera innan syrebristen blir så akut att hjärnfunktionen avtar så mycket att man blir medvetslös.

Transkutana PCO2-mätare är dyra och opålitliga.
Bäst information får man med en gasanalysator som mäter CO2 halten i utandningsluft eller en blodgasanalys dvs man mäter CO2 halten i artärblod (Apparaturen kostar i storleksordningen 100 000 och kräver enhel del underhåll).

Thure

Om jag minns rätt, det var 10 år sen jag fick min CMAS-sertifikat, kommer andnigsreflex, när CO2 når ett viss nivå i blodet. Dessa andningsreflex, startat på grund av CO2 mändgd i blodet, har du ett viss kontroll över.

Om man hyperventilerar kraftig innan fridykning, dvs. mer en några få djupa andentag, sänker CO2 mängd i blodet så lågt, att CO2-mängd hinner aldrig att öka tillräckligt mycket för att starta andningsreflex. Dessutom startas den på grund av mycket låg syremängd på blodet, dessa andnigsreflex är mycket karftigare än den orsakat av hög CO2 partialdryck på blodet och den här andnignsreflex har du inte kontrol över. Därför är det så farligt att hyperventilera innan fridyket.

Har även med hemoglobinet att göra....

Ett hemoglobin kan binda fyra syre...
Nu funkar det så att har man bara ett syre bundet innan kan det enkelt binda ett syre till. När man nu har två syre så sitter de hårdare (dvs ett ensamt syre lossnar lättare). Har man tre syre sitter de hårdare än två syre. Alltså när man har hyperventilerat så laddar man hemoglobinet med fyra syre/st det är i den konformationen som de sitter hårdast och man tillgodogör dem långsammast. Det är även en orsak till att man kan uppleva syrefall i blodet när man hyperventilerar. Dvs även om blodet är maxat med syre så är de hårt bundna....

Inte dykare, men med stora studieskulder...

/P.D

Nyfiken som jag är så har jag försökt leta information. Det kritiska här är vad jag förstått att andningsregleringen normalt styrs av blodets pH-värde.

Koldioxid löses i blodet och bildar kolsyra vilket gör blodet surt och gör att vi vill andas mer.

Dessutom påverkar blodets pH hemoglobinets vilja att lämna ifrån sig syre. Surt blod gör att hemoglobinet lättare släpper ifrån sig syret.

Koldioxid blockerar också hemoglobinet från att binda syre, och det gör det tydligen väldigt hårt.

Hyperventilerar man så tömmer man blodet på kolsyra vilket gör att det KÄNNS som om man inte behöver andas. Man har alltså lättare att hålla andan, men jag tolkar det som att man faktiskt inte ger kroppen mer syre utan bara att man hindrar kroppen från att upptäcka att den har syrebrist.

Det "viktiga" med hyperventilering är alltså att vädra ut koldioxiden, inte att vädra in syret (man borde alltså kunna "hyperventilera" genom att andas kväve...?).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg