Det börjar bli dags att gå igenom förra årets kit för hygien/apotek/lagning och byta ut sådant som blivit gammalt och ersätta sådant som man använt. Givetvis passar man på att försöka förbättra lite också.
Jag har ännu inte börjat med mitt kit som brukar landa runt 80g och innehåller allt möjligt som jag kan tänkas behöva från spegel, pincett, värktabletter, nål och tråd, tear aid, spinnackertejp, packning till vattenfilter, skruv till glasögon, ståltråd osv osv.
Men som en del i mitt projekt om lätt och billig packlista så tog jag några inspirationsbilder för att visa hur man kan hålla nere vikten på hygien/apotek-grejerna. Den tråden är fasligt lång nu och detta är ju ett ämne som borde intressera fler så jag tänkte det passar bättre i en egen tråd.
TUNGA KITET
*Necessär 97g
*Hel rulle toapapper i påse 180g
*Pappernäsdukar 20g
*Våtservett 5g
*Tvål i liten flaska 75g
*Sporttejp/skavsårstejp 65g
*Ipren, hel karta 7,5g
*MyggA 157g
*"Solkräm" 85g
*Tandborste i fodral 34g
*Tandkräm 122g
*Tandtråd 16g
*Hårborste 55g
Vikt är förpackningarna med den mängd som fanns kvar i de jag hade hemma. Nya förpackningar blir tyngre!
LÄTTA KITET
Många av dessa saker i det "lätta" kittet skulle jag själv inte bry mig om på en kort skogstur. Och det finns lättare lösningar! Men det här är ett exempel på hur man utan några större kompromisser och med minimal arbetsinsats kan minska vikten på ovan kit med 90%
*Topits safeloc + sporttejpsremsor på insidan. 7g
*Tandborste 17g
*En bit chifonet + gummiband runt tandborsten. 1g
*Plastburk med lite tandkräm. 10g
*Tandtråd kan man rulla runt en burk men jag råkar ha dessa små söta. 5g
*Injektionstork istället för handsprit 4g
*En liten tvålbit i ett tandborstfodral 5g
*En halv chifonetduk som tvättlapp 2g
*Hårborste 13g
*Vit stifthylsa: Försvarets solstift 12g
*Två värkabletter 1,5g
*Grön stifthylsa: Från försvarets hudsalva, innehållandes en bit MyggA-stift med lite folie att hålla i 8g
*Toapapper med papprullen borttagen så att man kan dra ut pappret från mitten 7g
Dela gärna med dig av dina egna lösningar för att packa lagom mängd av det som behövs i hygien/apotek-avdelningen!
Jag har ännu inte börjat med mitt kit som brukar landa runt 80g och innehåller allt möjligt som jag kan tänkas behöva från spegel, pincett, värktabletter, nål och tråd, tear aid, spinnackertejp, packning till vattenfilter, skruv till glasögon, ståltråd osv osv.
Men som en del i mitt projekt om lätt och billig packlista så tog jag några inspirationsbilder för att visa hur man kan hålla nere vikten på hygien/apotek-grejerna. Den tråden är fasligt lång nu och detta är ju ett ämne som borde intressera fler så jag tänkte det passar bättre i en egen tråd.
TUNGA KITET
*Necessär 97g
*Hel rulle toapapper i påse 180g
*Pappernäsdukar 20g
*Våtservett 5g
*Tvål i liten flaska 75g
*Sporttejp/skavsårstejp 65g
*Ipren, hel karta 7,5g
*MyggA 157g
*"Solkräm" 85g
*Tandborste i fodral 34g
*Tandkräm 122g
*Tandtråd 16g
*Hårborste 55g
Vikt är förpackningarna med den mängd som fanns kvar i de jag hade hemma. Nya förpackningar blir tyngre!
LÄTTA KITET
Många av dessa saker i det "lätta" kittet skulle jag själv inte bry mig om på en kort skogstur. Och det finns lättare lösningar! Men det här är ett exempel på hur man utan några större kompromisser och med minimal arbetsinsats kan minska vikten på ovan kit med 90%
*Topits safeloc + sporttejpsremsor på insidan. 7g
*Tandborste 17g
*En bit chifonet + gummiband runt tandborsten. 1g
*Plastburk med lite tandkräm. 10g
*Tandtråd kan man rulla runt en burk men jag råkar ha dessa små söta. 5g
*Injektionstork istället för handsprit 4g
*En liten tvålbit i ett tandborstfodral 5g
*En halv chifonetduk som tvättlapp 2g
*Hårborste 13g
*Vit stifthylsa: Försvarets solstift 12g
*Två värkabletter 1,5g
*Grön stifthylsa: Från försvarets hudsalva, innehållandes en bit MyggA-stift med lite folie att hålla i 8g
*Toapapper med papprullen borttagen så att man kan dra ut pappret från mitten 7g
Dela gärna med dig av dina egna lösningar för att packa lagom mängd av det som behövs i hygien/apotek-avdelningen!