Hydrulik vs Vajer

Det finns ju vissa billigare modeller av skivbromsar med vajer istället för hydraulik. Är det någon som har erfarenhet av sådana. Är de något att ha över huvud taget?

(Tänkte montera dem på en långfärdsliggcykel, så lerkänsligheten är inte så viktig)

I bästa fall fungerar skivbromsar med vajer lika bra som en vanlig V-broms. I bästa fall. Många är avsevärt sämre. Med hydralik är det en annan femma V-bromsen är då lättare, tillför ingen roterande vikt som skall acceleras vid varje igåndrag (försumbart, men ändå) och är billigare. Skivbroms med vajer är möjligen ett ekonomiskt alternativ om cykeln saknar fästen för V-broms. En fördel med skivor rent allmät är även att de inte nöter på fälgen. På en långfärdscykel borde det bara vara en faktor om man kör med tung packning på bergiga vägar, ex vis Norge el. Alperna.
Roll on!

Hayes HMX-1

Tjena!

Den enda mekaniska (vajer) skivbroms som fått bra kritik såvitt jag vet är Hayes HMX-1 Visst kan man säga att lite av poängen med skivbroms går förlorad om man inte väljer hydraulisk, men de mekaniska har faktiskt några fördelar. Priset är avsevärt lägre, man kan behålla sina gamla bromsreglage, de är lättare att serva och så har de samma positiva egenskaper som hydrauliska skivbromsar i väta och lera. De blir inte skitiga som fälgarna och tar därför bättre, och de behåller sin bromskraft även i kyla vilket V-bromsar inte gör då gummit i bromsarna blir så hårt (det ska dock vara ganska rejält kallt för detta). Samt, som sagt, de sliter inte på fälgarna. Lycka till med bromsköpet!

Okej, jag ger mig

Kanske har man inte sin liggcykel som mudhopper, men lite skit kanske det kommer på den..? (=klent försök till försvar)

Keep them wheels turnin' :)

Vajerbromsar

Mountainbike UK testade vajerskivbromsar i juli numret!

Shimano Deore:3
Hayes HMX-1:4
Avid CPS-1:4
Grimeca series 7:4
RST DX:3
Formula activa:4
Diatech Spiral Stop:2

Hayes hade mest bromskraft. Avid mest lättmekade.

Själv tycker jag att vajerskivbromsar verkar lite dumt, V-bromsar bromsar i de flesta fall tillräckligt!

Lika bra att köra hydralik om man vill ha skivor.
Har själv ett par hydraliska Hope C2 och de är ruggit bra:)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg