Hej alla,
Jag var ute på en lite längre (för mig ) tur här om dagen, som blev lite kortare än väntat då främre broms på cykeln började strula - bromskloss låg mot skiva, lät och gjorde det extra tungt. Det slutade med att jag fick montera bort skivbromsen och eltejpa fast på framgaffeln och förlita mig på bakbromsen.
Nu vid närmare inspektion har jag noterat att den ena kolven i bromsen inte rör sig alls (sitter fast i sitt innre läge) och den andra är, vad jag tror, i ett onormalt 'normalläge'. Den sticker ut mer och verkar inte vilja återgå mer än någon halv milimeter kanske.
Utan att påverka läget med bromshandtaget så är det knappt att jag får in bromsskivan mellan bromsbeläggen, även om jag manuellt försökt trycka in den ena kolven så mycket jag klarar av innan (någon som har förslag på lämpligt verktyg/metod för detta f.ö.?).
Troligtvis har den ena kolven suttit fast ganska länge då jag tyckt att framhjul/gafflar betett sig konstigt vid inbromsning (ser ut ungefär som att avstånd mellan gaffel och hjul kraftigt minskat vid framhjulsbromsning).
Jag tog bort bromsbeläggen för att försöka motionera kolvarna, vilket jag tror ledde till att den ena, redan utstickande kolven, kom ut lite väl långt och en liten mängd olja sipprade fram från infästningen. Den kolv som satt fast i inre läget rörde sig inte.
Någon som har varit med om liknande? Någon som har bra tips på hur jag får ut den kolv som sitter fast?
Jag gissar att jag behöver lite ny olja då det läckt ut lite.
I övrigt är en tanke att på något sätt trycka in och hålla kvar den kolv som inte återgår och sedan bromsa med bromshandtaget för att på så vis få extra tryck på den kolv som sitter fast, iom att den ena kolven är i sitt inre läge och inte rör på sig, borde det bli trängre i systemet och större kraft appliceras på den kolv som tidigare inte velat röra på sig.
I värsta fall får cykelverkstan fixa det, men, det är ju betydligt roligare och vettigare att klara av det själv då det inte alltid är så att man har en cykelverkstad runt hörnet .
Alla idéer, förslag och erfarenhetsskildringar är varmt välkommet!
Här är lite bilder och manual på bromsen i fråga, som i övrigt sitter på Nishiki Pro SLD som standard.
http://techdocs.shimano.com/media/t.../BRM765/SI_8A30G_Sw_v1_m56577569830604914.pdf
Jag var ute på en lite längre (för mig ) tur här om dagen, som blev lite kortare än väntat då främre broms på cykeln började strula - bromskloss låg mot skiva, lät och gjorde det extra tungt. Det slutade med att jag fick montera bort skivbromsen och eltejpa fast på framgaffeln och förlita mig på bakbromsen.
Nu vid närmare inspektion har jag noterat att den ena kolven i bromsen inte rör sig alls (sitter fast i sitt innre läge) och den andra är, vad jag tror, i ett onormalt 'normalläge'. Den sticker ut mer och verkar inte vilja återgå mer än någon halv milimeter kanske.
Utan att påverka läget med bromshandtaget så är det knappt att jag får in bromsskivan mellan bromsbeläggen, även om jag manuellt försökt trycka in den ena kolven så mycket jag klarar av innan (någon som har förslag på lämpligt verktyg/metod för detta f.ö.?).
Troligtvis har den ena kolven suttit fast ganska länge då jag tyckt att framhjul/gafflar betett sig konstigt vid inbromsning (ser ut ungefär som att avstånd mellan gaffel och hjul kraftigt minskat vid framhjulsbromsning).
Jag tog bort bromsbeläggen för att försöka motionera kolvarna, vilket jag tror ledde till att den ena, redan utstickande kolven, kom ut lite väl långt och en liten mängd olja sipprade fram från infästningen. Den kolv som satt fast i inre läget rörde sig inte.
Någon som har varit med om liknande? Någon som har bra tips på hur jag får ut den kolv som sitter fast?
Jag gissar att jag behöver lite ny olja då det läckt ut lite.
I övrigt är en tanke att på något sätt trycka in och hålla kvar den kolv som inte återgår och sedan bromsa med bromshandtaget för att på så vis få extra tryck på den kolv som sitter fast, iom att den ena kolven är i sitt inre läge och inte rör på sig, borde det bli trängre i systemet och större kraft appliceras på den kolv som tidigare inte velat röra på sig.
I värsta fall får cykelverkstan fixa det, men, det är ju betydligt roligare och vettigare att klara av det själv då det inte alltid är så att man har en cykelverkstad runt hörnet .
Alla idéer, förslag och erfarenhetsskildringar är varmt välkommet!
Här är lite bilder och manual på bromsen i fråga, som i övrigt sitter på Nishiki Pro SLD som standard.
http://techdocs.shimano.com/media/t.../BRM765/SI_8A30G_Sw_v1_m56577569830604914.pdf