Hybridhoj

Jag funderar på att köpa cykel men har svårt att bestämma vilketn typ jag bör satsa på. Jag behöver egentligen två cyklar. Å en sidan vore det kul att ha en halvdämpad, något-så-när-bra mountainbike att köra skog/stig med. Å andra sidan cyklar jag drygt 4 mil dagligen till och från jobbet på mestadels asfalt och en del grus. Det vore därför kul att byta ut min gamla stridsvagn till något snabbare och lättare som krånglar mindre för den dagliga cyklingen.
Jag funderar på att köpa en halvdämpad cykel med låsbar dämp och två hjulpar. Ett hjulpar med slicks (för jobbcykling) och ett par med grövre däck (för skog/stig). Frågan är om det är dumt att kompromissa med en hybridcykel och om det finns någon problematik i att byta hjul lite då och då. Hur mycket får man ge för en hybridcykel som funkar hyffsat för både och. Tips om modeller välkomnas också.

/Daniel
 
Cyclocross

dangermouse; sa:
.....
cyklar jag drygt 4 mil dagligen till och från jobbet på mestadels asfalt och en del grus.
.....
två hjulpar. Ett hjulpar med slicks (för jobbcykling) och ett par med grövre däck (för skog/stig).
.....
Om det är så att du cyklar 20mil per vecka på väg, asfalt och grus, så tycker jag att du bör satsa på en cykel för vägcykling.
Om du cyklar större delen av året så kommer du ju upp i 500-800mil landsvägscykling per år. Det är dubbelt så mycket som de flesta som cyklar Vättern på racer!

Men när man cyklar till jobbet i ur och skur så stäler man andra krav än en racercyklist, skärmar och bredare däck (alt dubbdäck) på vintern tex.
Att du dessutom vill kunna använda din cykel för skogscykling gör det hela mer besvärligt.

Men en cykelmodell som jag tror kan fungera bra för dig är en Cyclocross och, som du redan har bestämt dig för, två par hjul. Cannodale har tom en CX-modell med framfjädring, se:
http://www.cannondale.com/bikes/03/ce/model-3XS8.html
I Sthlm så säljs Cannondale av bla http://www.cykloteket.se men om du skall köpa din Cyclocross i SThlm så tycker jag att du bör kolla hos ECI, http://www.eci.nu, också.

Jag har själv en CX-liknande cykel med tre par hjul: Landsvägs-hjul med 26-28mm däck fungerar bra på grusväg
Skog+höst o vår-hjul med 32-37mm däck
Vinterhjul med Nokian dubbdäck


/Håkan
 
tidigare

Har för mig att det var nån som ställde samma fråga för ett tag sedan. Kolla och se om du inte kan hitta den. Det stod en hel del i den tråden.
Thomas.
 
Cyclo xxx

En cyclocross är ju en bra lösning om du inte har för stora krav på skogcyklingen. Annars borde du nog fundera på 2 olika cyklar.

Har själv en Cannondale cyclocross som jag är jättenöjd med, men det är ju inget för svåra, tekniska turer i skogen. Däremot är den en svårslagen milätare. Som Håkan sa kan du ju ha dubbat på vintern och racer-slicks på sommaren.

/ G
 
jag har den!

Hejsan!

Jag hade precis samma dilemma som du. Jag ville ha en lätt cykel med bra rull för att köra till jobb, träningsrundor osv. Samtidigt är det lockande att hänga med pojkvännen på lite grusvägskörning.

Ekonomin var mitt stora grrr, det fanns flera fräscha racerhybrider (tex cannondale) som kostade över 10 papp..

Då hittade jag en billigare variant: Nishiki hybrid comp. En ny modell för året med shimano sora (racerutväxling) som kostar 5300! den är iofs odämpad men med det priset kan man kosta på en ok dämpare?

ps. min plan är att skaffa dubbla hjulpar, det blir fint!

lycka till!
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg