Jag funderar på att köpa cykel men har svårt att bestämma vilketn typ jag bör satsa på. Jag behöver egentligen två cyklar. Å en sidan vore det kul att ha en halvdämpad, något-så-när-bra mountainbike att köra skog/stig med. Å andra sidan cyklar jag drygt 4 mil dagligen till och från jobbet på mestadels asfalt och en del grus. Det vore därför kul att byta ut min gamla stridsvagn till något snabbare och lättare som krånglar mindre för den dagliga cyklingen.
Jag funderar på att köpa en halvdämpad cykel med låsbar dämp och två hjulpar. Ett hjulpar med slicks (för jobbcykling) och ett par med grövre däck (för skog/stig). Frågan är om det är dumt att kompromissa med en hybridcykel och om det finns någon problematik i att byta hjul lite då och då. Hur mycket får man ge för en hybridcykel som funkar hyffsat för både och. Tips om modeller välkomnas också.
/Daniel
Jag funderar på att köpa en halvdämpad cykel med låsbar dämp och två hjulpar. Ett hjulpar med slicks (för jobbcykling) och ett par med grövre däck (för skog/stig). Frågan är om det är dumt att kompromissa med en hybridcykel och om det finns någon problematik i att byta hjul lite då och då. Hur mycket får man ge för en hybridcykel som funkar hyffsat för både och. Tips om modeller välkomnas också.
/Daniel