Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
hvordan vurdere bølgehøyde fra kajakk?
- Trådstartare torbis
- Start datum
Hm, var paddlar de i så fall? Över Nordsjön? ;-)
Min gissning är att "5-metersvågorna" snarare är kanske 2 meter.
Vanligtvis (när man står upp) är ju saker som befinner sig i ögonhöjd knappt två meter över marken. Men när man sitter i kajaken handlar det snarare om 60-80 cm. En våg som känns som 2 m är alltså typ 70 futtiga cm.
Om man inte paddlar ensam, kan man ju alltid försöka ta ögonmått på en kajak bredvid, och sedan tänka sig kajaken ställd lodrätt upp från vågdalen: då kan man kanske se hur hög en 5-metersvåg vore. Och det är väldigt högt...
/micke
Min gissning är att "5-metersvågorna" snarare är kanske 2 meter.
Vanligtvis (när man står upp) är ju saker som befinner sig i ögonhöjd knappt två meter över marken. Men när man sitter i kajaken handlar det snarare om 60-80 cm. En våg som känns som 2 m är alltså typ 70 futtiga cm.
Om man inte paddlar ensam, kan man ju alltid försöka ta ögonmått på en kajak bredvid, och sedan tänka sig kajaken ställd lodrätt upp från vågdalen: då kan man kanske se hur hög en 5-metersvåg vore. Och det är väldigt högt...
/micke
http://www.thomassondesign.com/doc/meteorologi2.php#vindtabell
Här (en bit ner) finns en vind/vågtabell där sambandet på öppet och djupt hav visas. Kan man kanske använda för att "syna" utsagor gällande våghöjd... Men å andra sidan - där det grundar upp gäller ju andra "regler". Där kan litet bli stort...
Patric
Här (en bit ner) finns en vind/vågtabell där sambandet på öppet och djupt hav visas. Kan man kanske använda för att "syna" utsagor gällande våghöjd... Men å andra sidan - där det grundar upp gäller ju andra "regler". Där kan litet bli stort...
Patric
Mepps; sa:Kanske stämmer den där listan för Sverige, men efter Norska kusten kan du minst ta allting x 2.
Det behövs bara en liten kuling för att få 5 meters vågor!
Jag vet ju inte... men nog lär det skilja rejält på öppet och djupt hav i norge och öppet och djupt hav i Sverige. Nä, men allvarligt talat så har jag ju ingen aning, det kan ju hända att det handlar om "catch" också - hur lång sträcka vinden har möjlighet att jobba upp sjön.
Å andra sidan så visar ju styv kuling (här 14 till 17 m/s) i tabellen (som handlar om sannolika våghöjder) på våghöjder på 4 meter. Rätt nära dina 5 meter...
Hur stor en "liten kuling" är går jag bet på...
Själv fick jag upp en 40 kilos gädda... ;-)
hehe..olle11; sa:Jag vet ju inte... men nog lär det skilja rejält på öppet och djupt hav i norge och öppet och djupt hav i Sverige. Nä, men allvarligt talat så har jag ju ingen aning, det kan ju hända att det handlar om "catch" också - hur lång sträcka vinden har möjlighet att jobba upp sjön.
Å andra sidan så visar ju styv kuling (här 14 till 17 m/s) i tabellen (som handlar om sannolika våghöjder) på våghöjder på 4 meter. Rätt nära dina 5 meter...
Hur stor en "liten kuling" är går jag bet på...
Själv fick jag upp en 40 kilos gädda... ;-)
Liten kuling är nog samma som hård bris.
Jag hittade detta:olle11; sa:i tabellen (som handlar om sannolika våghöjder)
http://www.meteo.no/display.htm
http://www.gjestekro.no/beaufort.htm
"Max höjd" beräknas till 6 meter på liten kuling, den andra hemsidan är liten kuling max 4 meter och "Sannsynlig" på runt 3 meter på båda hemsidorna. Och på den svenska hemsidan är samma (hård bris) - "sannolika" 2,8 meter.
Så, den svenska sidan stämmer nog?
Det är nog bara jag som missuppfattat lite...
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg