Huvudstaleden

Läste i metro (riksupplagan) att Stockholms högsta klättervägghåller på att byggas 20 meter över Huvudstaleden, det blir 4 leder..

Är det någon som vet något mera?

Har sökt och letat men finner ingen info.

Det är bild på en tegelvägg, så om man pillar bort murbruket mellan tegelstenarna så har man en -9 ;)

Eller?

Om man får in hela första falangen av tre fingrar mellan stenarna som för övrigt sitter ihop på normalt sett är det nog inte -9, utan snarare 6- om ens det.

Att klättra så i 30 m, skulle dock vara rätt tröttsamt, och därför skulle nog de flesta som klarar 6- inte klara denna 6- om den vore hög. Dock är ju svensk gradering kruxbaserad, varför det ändå vore en 6- (eller vad nu rätt grad verkligen blir med tanke på svårigheterna i ett move).

Var de nya lederna byggs vet inte jag heller, det är därför jag hänger på urspårningen...

20 meter är högt, men inte högst, som det stod i artikeln. Vertikal/Salveo är högre med sina 26 meter.

OT: Var förresten där i fredags och klättrade upp mitt sista klipp på det tokbilliga 25-kortet från i sommras. Boulderingen hade verkligen fått ett uppsving med nya mattor och (för första gången sedan starten tycker jag!) smarta och varierade problem.

Tänker inte förnya kortet för att det fortfarande känns som en enorm tandläkarmottagning med klätterväggar. Men ändå!

Ja, så tillvida att man inte tar med i graden huruvida det är goda säkringsmöjligheter, eller hur lång och ihållande leden är.
Att detta ändå påverkar förstebestigarens gradering är ju inte otänkbart. Ett krux som kommer efter en ihållande nästan full replängd, kanske med bristfälliga säkringsmöjligheter är antagligen svårt att gradera utan att påverkas av just detta.

Avrell; sa:
Läste i metro (riksupplagan) att Stockholms högsta klättervägghåller på att byggas 20 meter över Huvudstaleden, det blir 4 leder..

Är det någon som vet något mera?

Har sökt och letat men finner ingen info.

Det är bild på en tegelvägg, så om man pillar bort murbruket mellan tegelstenarna så har man en -9 ;)

Eller?

Det var bla jag som satte upp greppen på väggen tillsammans med mina kamrater på Safe Access. Lederna är av intresse om man inte är aktiv klättrare - då kan det bli spektakulärt och spännande. Lederna är byggda för nybörjare och inte särskilt utmanande, fast det finns iofs två leder som nog kan vara uppåt 6:a-registret.
Åk förbi i vår å testa om ni vill, miljön är ju ganska annorlunda med flygplan indundrandes ovanför huvudet!

climbrob; sa:
Det var bla jag som satte upp greppen på väggen tillsammans med mina kamrater på Safe Access. Lederna är av intresse om man inte är aktiv klättrare - då kan det bli spektakulärt och spännande. Lederna är byggda för nybörjare och inte särskilt utmanande, fast det finns iofs två leder som nog kan vara uppåt 6:a-registret.
Åk förbi i vår å testa om ni vill, miljön är ju ganska annorlunda med flygplan indundrandes ovanför huvudet!

Får man fråga lite mer exakt var denna vägg ligger?
Låter kul!

/Holger

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg