Hus i Norrland?

Går runt och funderar på att någon gång i framtiden köpa nåt hyfsat billigt hus (för mellan 100.000-400.000 kr) i någon norrländsk del av landet, helst Jämtland, och ha det som bas för fjällvandringar, skidresor, äventyr, avslappning och dylikt. Problemet är väl att huset i så fall skulle stå tomt större delen av året.

Försöker därför bilda mig en uppfattning om hur mycket ett tomt stående hus skulle kunna kosta per år, dvs om det blir en dyr historia att ha det så. Misstänker att åtminstone några av er här på forumet bor och arbetar i södra Sverige, men har någon form av residens i fjällen. Därför vänder jag mig till er för att höra hur ni löst situationen.

Har frågat runt på hus och byggforum och några tipsar om att man kan ha ett hus stående helt ouppvärmt även under vinterhalvåret, bara man tömmer vattnet ur alla rör etc. Sen har jag förstått att man alltid måste betala för någon form av sophämtning även om huset är tomt, samt avgift för elnätet även om man inte brukar någon el. Är det nån avgift för avlopp och vatten som också alltid tillkommer, oavsett om man använder det eller ej? Dessutom ska man ju betala försäkring och fastighetsskatt. Huset skulle gärna få vara av en sådan karaktär att man kan ha det som åretruntbostad om man nu skulle få för sig att flytta dit (dvs inte ett minimalt fritidshus).

Några exempel på hus skulle kunna vara:

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=3UN3AAOIQUSSJQ5C&typ=CMVilla

http://www.blocket.se/jamtland/Villa_I_Hoverberg__2st_Tomter_37462646.htm?ca=11

http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=3TIJBVKKP98K9989

Ni som har fritidshus eller villor i fjällen som står tomma stora delar av året, hur funkar det för er? Vad lägger ni ut på "extrahuset" per år i obligatoriska kostnader?

Jag tror att det är svårt att säga nånting generellt. Avgifter kommer skilja ganska mycket från kommun till kommun, och objekt. Har huset egen brunn och avlopp ryker ju de avgifterna t.ex.

Du har rätt om sophämtning, den kommer du aldrig ifrån. Ibland kan man krympa den till varannan vecka hämtning och sånt, för att minska kostnaden.

Tips är att "öva" genom att läsa in dig på några intressanta objekt, fråga mäklarna, ringa kommunen osv. Idag står ju ofta driftkostnaderna i prospekten, och då kan du ju bara dra ifrån en rimlig kostnad för ren förbrukning. Energiförbrukningen brukar stå i energideklarationen som jag tror är obligatorisk numera. När du har "övat" ett par gånger får du nog upp lite näsa för framtida intressanta objekt.

Jag har inget fritidshus i norrland, men är husägare själv, och mina föräldrar har ett sommarhus i stockholms skärgård som just står ouppvärmt över vintern. Det funkar bra om man som sagt tömmer rören osv. Kan vara lite kondens på snickerier, kakel, och andra ytor när man kommer dit ibland på vintern, men det har aldrig varit några fuktproblem eller mögel där. (Stått sen 50-talet), och då misstänker jag att det kommer vara betydligt torrare där du tänker dig köpa. Hur huset klarar att stå ouppvärmt handlar väl om hur det är byggt, men om det krävs kan ju en driftvärme på säg utetemperaturen plus 10grader ställas in. Om det inte finns någon frysrisk behöver du inte hålla dig över nollan, men ändå ha torrt inne pga högre temp inne än ute.

Jag tror att det är svårt att säga nånting generellt. Avgifter kommer skilja ganska mycket från kommun till kommun, och objekt. Har huset egen brunn och avlopp ryker ju de avgifterna t.ex.

Även eget avlopp (och vatten) kostar pengar. Enskilda avloppsanläggningar kan behjövas läggas om med ojämna mellanrum (mättade, undermålig funktion), vilket kommuner kan ställa krav på utifrån nya riktlinjer och lagar t.ex. I samband med försäljningar/renoveringar/tillbyggnationer och dyl brukar de påpassligt komma med föreläggande om nytt/förbättrat avloppssystem. Kan vara bra kolla upp befintligt avloppssystem och hur kommunen resonerar innan ett ev köp för att undvika oförutsedda kostnader...

Eget vatten har man ju själv ansvar för att det är tjänligt med allt vad det innebär med provtagning, filterering etc. Kan också dra iväg om man har otur.

Mvh
J

Värmebehovet i deklarationen brukar ju gälla 20° inne 12 mdr om året jämte varmvatten. Bodde där en gammal gubbe eller en familj med 4 barn, det varierar kollosalt.
För att hålla fuken utanför behöver du värme, men även matning in i källaren med avfuktad luft kan hjälpa till att sänka energibehovet. När huset är obebott behöver det luftas och hållas ca 4-10° varmare än omgivningen. VVS installationen kan ha separat frostskydd.
Tömmer du hängrännor på hösten hugger gräset kort närmaste 2-4 metrarna runt huset, Sköter om dagvattnet så att det inte ställer till nya kostnader.
Elvärme behövs numer bara när det blir riktigt kall. Nyare luft-vatten värmepumpar levererar lönsam värme ner till12-15°minus ute, förutsatt att de kan ta in luft, d v s snöröjningen löst.
Kostnaderna med omläggning av avlopp varierar men det kan gå illa om tjälen sitter djupt och länge det året man skall göra det.
Ett bra ställe att fråga om verkligare driftskostnader brukar vara hos bankernas byggnadsingenjörer.
Tak och omläggningar där är heller inte länge någon liten kostnad. Dessutom åsätts fastigheten då ett nytt högre taxeringsvärde trots att det bara var löpande underhåll.

Vi trimmade en vinterstuga som tidigare drog ca 50 000 kvh om året. Bättre dörrar, 15 cm ull på takloftet ovanpå det som fanns där. Vi spikade vindlås till yttertakets insida med två 6 mm spalter,
drevade om fönster spikade 7cm under golvisoleringen, vindtätade grunden, rör el och vatten dito.
Satte in två luft luft värmepumpar ner till -10°.
Minskade tommeventilationen och ställde värmepumparna på 10-11° över föregående dygns medel, dum dator. Första utfaller blev en nergång på årsbasis med 45%, givetvis krävs mer justeringar, men i reda medel en rejäl slant. Mest kostade det knofett att få dit grejorna och att få fast dem på rätt sätt. Direkta utlägget var knappt 75 papp. Dvs ca 1/3 hemma år ett.

Du bör om du inte själv är huskunnig ha en som är det med dig som din granskare, att köpa ett fynd kan bli som mardrömskåken.

go tur

Kolla i området runt Överturingen i Ånge kommun. Obygd där du kan köpa ett funktionsdugligt hus för en normal månadslön och inte så långt till fjällen (5-6 mil till Klövsjö(Vemdalen)

Såhär skrev en kille på Byggmax husforum om ett hus som han och några bekanta äger i Norrland:

Det är 5 delägare, finns inga skulder, varje delägare lägger 1500/år, alltså 7500:- till de fasta utgifterna, då finns där el, fast tele.

Det är eget vatten/avlopp, utan tömning.

Har för mig att vi är piskade till att betala för soptömning trots att vi inte har ngn tunna. De räknar med att vi kastar vårt avfall i ngn av kommunens containrar, problemet är bara att de containrar som tidigare stod utställda lite varstans nu står på åvc typ 7mil tor från huset.

Utöver de 7500:- läggs nog en del pengar på underhåll ur var o ens egen ficka då det alltid brukar fixas med ngt när man är där uppe. Men 10k/år borde räcka om absolut ingenting går sönder eller behöver fixas med. Man behöver ju dock ha ngn som ser till huset åt en om rutor eller dylikt skulle bli krossade.

Fast telefon är egentligen en onödig post som jag tycker att man stryka, men mobiltäckningen är lite halvkass där.

Ngt som kan vara värt att tänka på är att om huset ligger längs med en mindre väg kan det bli avgifter till vägföreningen, det är inte vi drabbade av.

Huset är ett Per-Albin Torp byggt på 30-talet vill jag minnas, ett mindre 1,5 plans hus som i sina glansdagar rymde en familj med 5 barn. Till det så är det en liten ladugård o lite andra uthus o sen 5-6ha mark. Med dagens mått mätt så är det nog lagom för en familj med ett barn

Ungefär vad jag är på jakt efter. Någon som har liknande förutsättningar?

Ett drömhus som jag kollat in ett tag är det här: http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=3UA3GGRSDPU7PJCJ&typ=CMVilla

Kaxås är en fantastiskt vacker bygd. Huset är inte aktuellt för mig för det är tidigast om fyra år som jag har möjlighet att eventuellt förverkliga något sånt här, men Kaxås eller Offerdal över huvud taget är ett område jag inte skulle tacka nej till! Offerdalsfjällen runt knuten och andra finfina fjällområden bara någon timme bort, ca en timme till både Östersund och Åre. Tre timmar till Trondheim flygplats. Naturen runt huset med Hällberget och Hällsjön framför näsan! Ack!

Husvagn!

Jag bor i sthlmstrakten och har också funderat på ett sk fjällresidens.
Mina nuvarande planer går ut på att införskaffa en stor husvagn och ställa den i typ Sälen eller Idre, ca 30 mil fr Sthlm, nära och bra så man kan inte behöver en helresdag för att komma fram.
På vintern åker man upp och åker alpint längdskidor och turskidor. På sommaren och hösten kan man åka upp med mtb:n och downhill hojjen, samt ha som bas för fjällvandring och plocka bär.

Finns som jag ser det både för och nackdelar med detta.

Fördelar:
1. Husvagn är billig i inköp (om man inte köper den nyaste)
2. Den kräver mindre i underhåll
3. Lägre driftskostnader
4. Om/När man tröttnat på stället den står på så flyttar man den bara till en ny plats

Nackdelar:
1. Små utrymmen
2. Att den måste stå på en Camping.

Jag har börjat kolla olika campingar och dyl för att se om det funkar i praktiken.
Det finns en fjällcamping i Östra vålådalen ca 5 km innan Vålådalen där det står ett antal husvagnar året om. Ngt liknande fast närmare Sthlm

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg