Hej Thomas.
Min tanke är att man som nybörjare inte skall behöva byta upp sig. Man lägger ju ner så mycket laddning på en kurs. Är man nybörjare skall kajaken skräddarsys efter dina förutsättningar, visst, men en välbyggd grönlandskajak skall vara spännande även när man blivit mer erfaren. Ju mer du paddlar ju bättre blir den. Det är ialla fall min ambition.
En grönladskajak skall skötas som en träbåt, den ställer krav. Minus är att den bör torkas ur ordentligt 3 ggr om året. Plus är bla. låg vikt/längd och hög styrka. En viss snärt gör en del för paddlingskänslan i vågor. Någon hade ställt en overheadprojektor på en kajak en gång förra året. Det blev ett litet hål som vi snabbt sydde igen.
Jag landade på ett grund i en lätt dyning. Färgen nöttes lite. Vid nästa års "målartimme" blir den som ny igen.
Däcksutrustningen skall vara så robust att du skall kunna rycka tag i den och vända en kapsejsad grönlandskajak på ditt eget däck. Man kan beställa en sjösocka till sin kajak. Den kompenserar för avsaknaden av vattetäta skott.
V-botten, sidoslag och vinkeln på kajakens sidor gör den slutstabil.
Kajaken är i grunden trång men vill man kan man beställa eller bygga en som gott duger för en tvåveckors färd.
Det ligger tusen års forskning bakom men utvecklingen fortsätter alltjämnt. Nya människor upptäcker denna ärtiga farkost och vill ha den till nya ändamål.
Varför skall man ha en grönlandskajak? Jo, därför att den är relativt sett det miljövänligaste alternativet, den är lite uppkäftigt vacker och en välbyggd qajaq är
sjövärdig och rasande rolig att paddla.
Hälsningar Håkan.
http://www.geocities.com/byggkajak
Ps. Nu har alla fyra spantat sina kajaker. Inga nya mystiska skrovformer har uppkommit.
Det känns tryggt! Ds.