Hur viktigt är tältet?

Jag har övernattat enooormt många nätter i tält och jag har funderat nu i efterhand, varför??
Minst 70% av alla mina tältnätter har varit utan nederbörd och utan kraftig blåst, så varför har man då lagt energi på att resa tältet med allt bök i trångboddheten när man istället hade kunnat sova under bar himmel?

Javisst, man vill inte ha morgondagg på sin sovsäck men det löser man enklare än tält via en presenning uppspänd mellan några träd eller en gore tex sovsäckspåse.

På vintern så är det oftast vindstilla, så varför ska man då resa tältet då när det är lika kallt i tältet som utomhus?
Dalande frost skyddar man sej emot med en uppspänd presenning....
Jag har noll erfarenhet av att ha sovit under en presenning när det är snö och minusgrader men när det är 10 minus eller kallare så blir det bara problem med igenfrusna dragkedjor utav utandningsluften i tältet.

vid 15 minus eller kallare så skapar utandningsluften ett istäcke ovanpå sovsäcken och det beror på för dålig ventilation trots ett Hillebergstält och ventilationsöppningarna på fullt.
Det blir så pga vid den temperaturen är det oftast helt vindstilla, och hur ska det då bli ventilation i Hillebergstältet?

Är det då för att få tillräcklig ventilation meningen att man öppnar tältöppningen helt, vad är då poängen med tält?

Förutsatt att det inte blåser styv kuling.
Regn och snö klarar en billig 89kr grön presenning av och när man kommer hem så viker man ihop presenningen och kastar in den i kallförrådet, medan det svindyra Hillebergstältet måste ju torka på något sätt i flera dygn...i badrummet...Ni förstår!

Sommar: myggjävlar, och kommer ofta nån liten skur, iaf i fjällen.

Vinter: varför öht campa då? Det är ju kallt!

Men jag har liknande erfarenheter angående vädret, det är ytterst sällan man blir instängd pga ruskväder, nästan aldrig hänt. En förmiddag har det hänt kan jag komma ihåg.

Sommar: myggjävlar, och kommer ofta nån liten skur, iaf i fjällen.

Vinter: varför öht campa då? Det är ju kallt!

Men jag har liknande erfarenheter angående vädret, det är ytterst sällan man blir instängd pga ruskväder, nästan aldrig hänt. En förmiddag har det hänt kan jag komma ihåg.
Det finns jungelolja mot myggen eller Mygga ifrån Apoteket och jag vågar påstå att Mygga roll on är effektivare, även om jag nu kommer få 100 inlägg där jag har fel ifrån folk norr om Polcirkeln...

Att campa på vintern handlar bara om att man vill utmana sej själv i disciplin, för marginalerna vid 10 eller 15 minus är kallt som satan och vid 15 minus så fryser definitivt ALLT!!

Ska man tälta i den temperaturen så måste man veta exakt vad man gör, för annars blir det förfrysningsskador eller kallbrand!

Stor igenkänning. Tält är ett nödvändigt ont, jag vill ju ha så mycket utekänsla som möjligt, med alla småljud, vindsus och en stjärnhimmel över mig. I torrare berg än de skandinaviska sover jag så ofta det går under bar himmel, med ett diffusionsgenomsläppligt sovsäcksöverdrag (träd att spänna upp en presenning mellan brukar inte finnas på de höjderna). Vid behov kompletterat med ett "ansikts-tarp" av skaljackan. Även på snö/glaciär i minusgrader, men jag är inte ute i några mer extrema vintertemperaturer.

Mina första år i fjällen hankade jag mig faktiskt också fram med diverse tarp- och bivvy-lösningar, men när små lättviktstält började väga ungefär lika mycket, så slog jag till slut till - och det är en klar skillnad på både komforten och säkerheten, när vi nu har det klimat vi har. jag kunde sova på mer utsatta men vackrare platser med vida utsikter i stället för att tvingas söka mer skyddade lägen.

Men det är sällan jag stänger in mig häruppe heller - tvärtom sätter jag oftast upp "dörren" som ett verandatak. Jag väljer att hålla mig högt och vandra mer mot höstkanten för att slippa mygg, och har med flit valt en tältmodell med stor öppning längs hela långsidan, som ger maximalt med utekänsla. Skulle aldrig stå ut med instängdheten hos sådana som har öppningen i huvudänden.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg