Hur vattentäta är vattentäta packsäckar?

Jag funderar på att skaffa vattentäta packsäckar för att slippa krångla med att försöka på plastpåsar att sluta tätt (vilket för övrigt verkar vara omöjligt). Det jag undrar är hur vattentät en sådan säck är, går det att trilla i vattnet och sedan ligga där ett tag utan att blöta ner innehållet?
Sen undrar jag också om någon vet hur stor volym en konsumkasse har?

/Johan

Kan bara tala om den jag har, en Ortlieb som jag använder till skridskoåkning;
Jag har inte plurrat sen jag skaffade den, men vid ett badkars-test så höll den torrt.

Mizar; sa:
Det jag undrar är hur vattentät en sådan säck är, går det att trilla i vattnet och sedan ligga där ett tag utan att blöta ner innehållet?
Sen undrar jag också om någon vet hur stor volym en konsumkasse har?

Jag har en gammal variant av Fjällrävens vattentäta säck som i alla fall höll tätt när jag behövde simma ca. 100 meter med den (då var den hyfsat ny och kanske inte den som känns mest rejäl har jag kommit fram till nu i efterhand...). SealLine och Ortlieb verkar helt klart hålla supertätt!
En konsumkasse ihopknuten borde väl rymma ungefär som en 30-liters vattentät säck.

/ Nicke

SeaLine

Jag har tre packsäckar från SeaLine och de är väldigt vattentäta, m.a.o. jag har aldrig varit med om att de läckt.

Vattentätt

SealLine och Ortlieb är vattentäta vid bad bara man snurrat några varv. Men dom är inte tänkta för dykning.
Beträffade volymen på Konsum bärkassen (i plast) är det bara att ta med den i duschen och fylla med vatten från ett litermått så länge bärkassen håller. Metoden funkar även på bärkassar från ICA och Hemköp ;)

Per Brune

Re: Vattentätt

Brune; sa:
SealLine och Ortlieb är vattentäta vid bad bara man snurrat några varv. Men dom är inte tänkta för dykning.
Beträffade volymen på Konsum bärkassen (i plast) är det bara att ta med den i duschen och fylla med vatten från ett litermått så länge bärkassen håller. Metoden funkar även på bärkassar från ICA och Hemköp ;)

Per Brune
Annars står volymen i nederkanten på en del kassar, tor den är 17 liter eller om det var 17 kilo de tålde

Jag köpte Stadiums vattentäta packsäck och den håller måttet om du viker öppningen ett par gånger, dessutom är den genomskinlig vilket underlättar om man har flera olika.

Mvh
Uffe

Min säck var inte tät!

Jag har en ortliebsäck av deras kraftiga material. En gång för några månader sedan hade det läckt in vatten genom rullöppningen. Visserligen inte mycket, men i all fall. Jag hade kanske rullat lite knöligt, men säkert 3-4 varv i all fall. Troligen hade det kunnat undvikas genom att jag hade sett ill att rullningen var helt slät och fin. En varning mot slarvig ihoprullnig alltså.

Kalle

Har aldrig haft problem med lackage in i Ortlieb eller Sealine sackar, men problem med lackage ut fran en Ortlieb sack som pastas vara anvandbar antingen som torrsack eller vattendunk. Problemet ar att rullslutning funkar inte sa bra nar tryket ar fran insidan. Nagot annat att tanka pa ar att genomsynliga
pasar ar inte sa starka som opaka, eftersom forstarknings tradar ar opaka.

Ortlieb, lite billigare Everest, ännu billigare och lättare Tatonka; alla är de vattentäta om man rullar ordentligt och inte får för sig att dyka med dem.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg