Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak?

Hej,
jag håller på att bygga en träkajak. Modellen jag bygger, ritad av Björn Thomasson, heter Njord och har ett mycket lågt akterdäck. Inom ett par dagar måste jag bestämma mig för vilken typ av sarg den ska ha. De två varianter jag funderar över är den klassiska varianten och en typ som är nedsänkt så att sargkanten kommer att ligga i samma höjd som däcket.

Jag kommer antagligen att beställa ett specialsytt kapell från Reed i England. Frågan hur tätt ett neoprenkapell är mot sargkanten? Man får nog räkna med att det slår in och stänker en hel del vatten mot den bakre delen av sittbrunnen på den här kajaken. Måste jag räkna med att det alltid tar sig in lite vatten där eller kan man få det vattentät?

Vilka är era erfarenheter/rekommendationer?

Mvh, Tomas
 
Erik: Tack för rådet, tillsammans med den ritning jag köpte så följer en grundform på sargen som kan skalas om efter behov och den är konvex hela vägen runt.

Janne: Hur tätt är ett tajt neoprenkapell? Säg t.ex. att jag lägger ner kajaken på sidan så att en stor del av sargkanten hamnar under vattenytan. Kan du ge mig någon uppfattning om hur tätt det håller under den förutsättningen. Helt tätt? Sipprar in? Rinner in mindre mängd vatten? Forsar in...

//T
 
Många kapell läcker väl in lite vatten å det får vi kajakpaddlare leva med! Men har ett Yak neoprenkapell jag använder i busväder å vid vinterväder å där får jag inte in en enda droppe havsvatten(men det sitter oxå mkt tajt)
Men det kan i vissa lägen bli varmt å svettigt å då lite blött i alla fall :)

/Janne
 
använder själv ett Reedkapell i deras egna Aquatermmaterial. Och nog är det tätt mot sargkanten, inte därifrån man blir blöt, däremot efter några mil är det ju ändå blött i brunnen. Så länge som sargen precis som föregående talare nämner har en jämn konvex kurva och inte (som på vissa kajaker) raka eller t.o.m. konkvava ytor är sällan sarg/kapell nåt som tar in vatten.

Anledningen att det ändå blir blött är snarare svett, kondens, stänk som letar sig via halsen och ner, vatten som (vid långarmat) letar sig längs armar och sen ner längs kroppen. D.v.s. boven i dramat är sällan sarg/kapell tycker jag.

Bara att inse att det är en våt sport om man är ute ett tag och tar i... Ska det vara heltätt mot kroppen krävs ju latex i både handleder och hals och då ökar ju i stället svett/kondensblötan.

/Rickard
 
Det är ganska tätt. Tämk bara på forspaddling, där stänker det mycket och sargkanten är ofta under vatten. Men, det är skilnad på kapell och kapell. Varför ska du ha specialsytt kapell? Är inte dom dyra?
 
Tack för era svar, jag ska fundera på hur jag ska göra.

Anledningen till att jag tänker låta Reed in England skräddarsy ett kapell är att jag inte kommer att använda någon standardstorlek på sittbrunnsöppningen. Jag ska specialanpassa den till mina egna mått. Vad gäller priset så stämmer det som föregående talare säger att Reed inte tar något extra för att se upp kapell till de mått man skickar in och att priserna är vad jag uppfattar som standardpriser för kapell.
 
Har just sjösatt min Njord. Jag mallade upp sittbrunnen (sargen) och skickade min beställning till Reed, det var c:a två veckors leveranstid. Passade på att köpa ett transportkapell också.

Jag är väldigt nöjd med det (Aquaterm). Lätt, torkar fort och framför allt helt tätt. Det känns ömtåligt men verkar vara starkt.

I priset ingår att dom specialsyr efter sittbrunnen, jag misstänker dock att jag fick deras minsta standardkapell (skall maila och fråga).

/Calle
 
Reed verkar väldigt kundvänliga. För flera år sen köpte jag en jacka mm där och då tyckte jag det verkade som en standardstorlek skulle bli bra. När den kom var den lite väl tajt runt halsen och jag mailade, varvid de föreslog att sy med andra mått. Då beställde jag även lite längre armar, och en vecka senare hade jag min "skräddarsydda" jacka utan extra kostnad.
 
Jag har byggt Thomassons "Hunter" med nedsänkt sarg och paddlar med ett måttbeställt Aquathermkapell.
Är väldigt nöjd med kapellet och har inga nämnvärda problem med läckage. När jag rolltränar kommer det visserligen in en del vatten men det beror nog mest på dålig teknik.
Vid sculling, balance brace etc, håller kapellet tätt. Detta trots en stor sittbrunnsöppning (78X40 cm)
Den nedsänkta sargen har dock orsakat ett litet fågelbad mellan sarg och akterdäck, vilket gör att det blir fuktigt i korsryggen efter ett tag.

/Rune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schnorvel Vattentät infästning i oåtkomligt utrymme Paddling allmänt 10
1dogmeat_gmail.com Vattentät kabelgenomföring av packlucka av gummi. Paddling allmänt 21
Sittin Vattentät Paddling allmänt 9
thureb Köpråd vattentät kamera Paddling allmänt 14
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
manlan Relativt vattentät Paddling allmänt 20
hs Vattentät FM-radio? Paddling allmänt 16
manlan Vattentät kamerapåse Paddling allmänt 9
srpp Vattentät "mapp" Paddling allmänt 25
Marzocchi Vattentät (liten) packsäck Paddling allmänt 12
salgo60 Vattentät radio Paddling allmänt 1
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Strmbrg Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-) Paddling allmänt 16
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1
Snödrivan Kapell som läcker Paddling allmänt 2
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4

Liknande trådar