Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen?

Hej!
Jag har ett litet problem när jag reser mitt hilleberg saivo (post 2011 modell) på klippor.
När man ska föra in de långa tältstängerna i bågkanalerna så är det svårt att undvika att den bakre delen av stången dras mot någon klippan/sten vilket repar änden på stången. Jag känner att det är viktigt att undvika dessa repor för de bör kunna skada tyget i stångkanalen vid framtida resningar. Jag satte en strumpa på änden av stången som skydd under resningen men det kändes omständigt. Det verkar smidigare med tält där man först reser stängerna och sen klippsar fast tältet som det var på saivo innan 2011 och på tarra, då slipper man skjuta in stången längst med marken.

Finns det något smidigt sätt jag kan undvika detta problemet?
 
Problem?

Jag har under de senaste 15 åren tältat otaliga gånger på klippor med mina tält, Fjällräven och Hilleberg. Med rimligt varsam hantering av bågarna vid uppsättning uppstår ingen risk för repor av en art som riskerar att skada kanalerna. Du kan lugnt sätta upp ditt tält utan speciella åtgärder .
 
Blir det repor och grader så är det enkelt att slipa bort dom med fint sandpapper eller fil. Samma gäller tältspik som brukar få grader mot stenar under marken.
 
Ett lager vax på tältstängerna hemma kan göra stor skillnad, ofärgat skovax t ex. Skall givetvis vara blankt.
 
Försiktighet

med tältbågarna är viktigt men framför allt för att inte få brottanvisningar. Släng inte ut bågorna på marken. Med lite taktik t ex sätta ihop ett par segment i taget innan de skjuts in eller hantera tältet på mjukt underlag medans bågarna hanteras borde inte detta vara ett problem. Vassa repor grader i bågmaterialet borde bero på nån form av övervåld?

Thure
 
Jag är nog lite överdrivet försiktigt, typiskt för en som inte använder sina grejer så mycket. Men visst kan det bli repor i änden av stången speciellt då man river tältet och ska trycka ut stången på andra sidan då glider den mot underlaget (det framgår tydligt hur stången glider mot underlagtet då man ser hillebergs instruktionsvideo), ifall det är sten såklar ger det ett visst slitage. Skrovlig sten mot aluminium behöver inte mycket kraft för att ge repor. Det lär väl förmodligen dröja rätt länge innan det verkligen försvagat stången. Det jag oroade mig för är att om man får ojämnheter i aluminiumet så kan det skada stångkanalen vid nästa resning, det krävs ju viss kraft för att pressa in stången. Man kan enkelt sandpappra bort desa repor med sandpapper som nämndes. Jag tror ändå att jag ska tejpa ena änden på stången och sen se till att den änden alltid blir bakre delen som hamnar i stånghållaren. Då håller man den änden som skjuts in i kanalen opåverkad. Bäst är såklar om man är två då man tar ner tältet en som tar emot stången och en som trycker ut den. Nu verkar det dock inte vara så stort problem enligt de som har mer vana så ska inte oroa mig för mycket. Tack för svar!
 
varför inte några varv tejp... så har du dessutom tejp om du skulle behöva laga någonting ;-) tex stångreparation
 

Liknande trådar