Hur tunt statiskt repsnöre?

Hej!

Jag har som många andra med mig ett statiskt så att vi kan rigga ett topprep. Då det blir glesare och glesare mellan topprepstillfällena känns det onödigt att konka omkring på det statiska repet. Jag tror det jag har nu är 11 mm. Jag funderar också på att ha ett rep som jag kan använda som cordelette vid stamplatsbyggen, exempelvis ett tunt repsnöre à 4 meter. För att det inte skall vara för svårt att hantera vill jag då ha ett som är så tunt som möjligt. Jag kollar på vilka vikt-specifikationer per mm ifrån Northstar på deras lista över sålda repsnören:

Repsnöre 2mm, 70kg
Repsnöre 3mm. 180kg
Repsnöre 4mm. 330kg
Repsnöre 5mm. 580kg
Repsnöre 6mm. 750kg
Repsnöre 7mm. 1050kg
Repsnöre 8mm. 1500kg
Repsnöre 9mm, 1800kg

5mm känns väl lite väl tunnt för stamplatsbyggen. Men kan jag använda 6mm? Räcker 7mm? Eller var skall jag lägga mig? Jag har åsikten att stamplatsen förmodligen ändå aldrig når upp till de krafter som skulle motsvara av de vikterna ovanför. Men samtidigt sägs det att stamplatsen måste vara supersäker. Jag vill helst ha repsnören och inte tub/bandslingor då jag ogillar att slå knutar på dessa.
 
Jag skulle personligen aldrig rigga ett toppankare med en rep tunnare än 9mm.

Om man vänder på frågan:
Varför har jag inte mitt klätterrep direkt i ankaret? Jo förmodligen för att det slits mot någonting och därför riggar man med statiskt rep. Då inser man också att det kanske inte är repets brottstyrka som är viktigast utan just slitaget. Med ett rep på 9-11mm så har du ett säkrare toppankare eftersom det är mindre känsligt för slitage, dvs tar längre tid innan det slits sönder. Så resonerar jag.

Lycka till!
 
Det där med slitage ja. Jag riggar ofta och gärna toppankare medelst min 6meters 7mm-cordelette.
Eller en 10mm dyneema. Eller vad som står till buds. Använder man sunt förnuft, ser man ju läget vid den aktuella toppen/standplatsen och kan välja grejer efter det.
Föreligger risk för slitage (t.ex över kant) så lägger jag bara nåt skydd emellan. Ser inte att det skulle vara ett problem. Däremot ser jag uppenbara problem med att ständigt klättra omkring med en 11mm repslinga på, säg, 6-10 meter.

EDIT: Sen beror det ju så klart på hur du ska använda toppen. Ska det vara en topp som ligger ute en hel dag, men hundra barn som gör en provapåklättring, skulle jag absolut gå på Robins tänk, med tjock, bra och välriggat. Men ska det toppas en eller två ggr tycker jag cordeletten är både praktisk och bra, dessutom finns den oftast på min sele.

EDIT 2: Tror jag läst nånstans att minst 6mm rekommenderas för Cordelette, helst 7. Och gärna 6 meter, jag tycker det är en bra längd, då man med lätthet fixar tre punkter.
 
Jag är inte helt komfortabel med Dyneema rent allmänt. Och använder aldrig bara en Dyneemaslinga till toppankare. Däremot kanske Dyneema till en av ankarpunkterna.

Rent allmänt så undviker man förstås att lägga ankarförbindelserna på ställen som ger risk för allvarligt slitage.
Jag har både rätt långa nylontubband som känns pålitliga för slitage och så vidare, men de är inte så roliga att knyta om, utan används med vattenknut i långa slutna slingor. Så därför har jag ofta med mig ett 10 m statiskt rep, 9 mm tror jag, eftersom det går bra att knyta och når långt i enkel part.
Man vet ju som regel vad som väntar i form av ankarbehov om man ska gå långt och då kan man anpassa packningen därefter. Vet jag inte så noga vad som ska göras, och har nära från bilen så släpar jag en IKEA-kasse full med rack och rep för alla eventualiteter...

För standplats har jag aldrig med det statiska repet. Däremot ett par längre slingor samt ibland en färdigköpt Wild Country cordelette. Den är dock aningen överkurs, och ska man göra stand på Häggsta så har jag kanske två 60- och en 120-slinga över kroppen så räcker det mer än väl - växlar vi ledperson, eller om jag toppar ut, så använder jag gärna klätterrepet.
 
Strunta i topprepsbyggandet. Det är inte så intressant egentligen. Men hur tunt rep kan jag ha för en stamplats?
 
http://www.psychovertical.com/Makingacordlette hittade den här länken nu, men har redan beställt Wild Countrys... Dynemma-snören gillar jag inte på grund av tanken att det skall vara svårt att göra knutar på det.

Inga problem för min del ialla fall, gjort en tredubbel överhandsknop för att hålla ihop cordeletten och kör en vanlig åtta som huvudpunkt. Repet är lite stelare än vanligt nylon också vilket gör det lättare att knyta upp.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg