Hur träna inför skidresan??

Det är inte så svårt att hitta träningstips inför utförsåkningssäsongen, tex i skidtidningarna. Såvitt jag förstår så behöver man styrka och bra syreupptagning (kondition), fr a för att orka med ytterligare träning såsom mjölksyraträning som bör intensifieras under hösten. Under säsong kan man bl a köra långa storslalomåk som intervall/mjölksyraträning. (Det vore f ö intressant att höra era erfarenheter).
MEN min huvudfråga är hur man tränar för att kunna njuta av en veckoresa, typ "årets alpresa", där ju aktiviteten skiljer sej en del från tävlingsåkning. Medan tävlingsåkaren åker ett par åk på vardera ca 1 minut, förstås några fler på träning, så kan en skidresa innebära en blandning av korta intensiva åk, långa snälla åk samt klättring med mer eller mindre tung utrustning. Aerob, anaerob, uthållig styrka, explosiv styrka, allt i en salig blandning. Och detta från 9-16 i sex dagar eller så, minus vilotiden i liften och på lunchen och hängandet på stavarna förstås. Har ni några tips hur man på förbereder sej på sommaren, veckorna före samt hur man sparar på, och fyller på, energin under skidresan?
Tacksam för snabbt svar, det brådskar...

åk så mycket som möjligt hemma innan du åker.löpträna.längdäkning om det finns snö.men en vecka i alperna utan att man har haft mjölksyra i låren och knappt kan andas efter varje åk ,då har man åkt aldeles för lugnt!

Mjuka

Om man är i någorlunda form så är det viktigaste att du är mjuk i kroppen så att det inte blir en chock för tex knän o ljumskar under dom första åken. Är man mjuk minskar skaderisken avsevärt och är man dessutom lite uppvärmd inför de första åken o tar det rätt lugnt så har man alla förutsättningar för en fin semester.

Kör lite spänsthopp, twisthopp, och såna hopp där man hoppar ut o ihop med benen o flaxar med armarna, lite då och då, då vänjer sig lederna i kroppen på den annorlunda belastningen vid utförsåkning.

Mattias
Guide Lion Alpin

Minst 2 veckor

För mig är en vecka alltid för kort tid i höga höjden. Oberoende hur mycket man har tränat är första fem dagar alltid en plåga dvs. för lite röda blodceller som ska transportera syra...

Hur snabbt man acklimatiserar sig är självklart individuellt. Men mitt råd är att stanna 2 veckor (i mån möjlighet) och njuta av åkningen på den andra veckan!

Re: Mjuka

och såna hopp där man hoppar ut o ihop med benen o flaxar med armarna

Det var ett lustigt råd! Är det månne hemligheten bakom Herrmann Maiers framgångar?? Och NÄR ska man flaxa, på sommaren, eller under säsongen, kanske i liftkön??

djupa nigningar

Själv hänger jag mig åt den ädla formen Telemark eller som mina kamrater kallar det:
klotning
skogsskövling
Som-du-åker-går-det-snart-en-lavin-tokskalle

En utsvävning men poängen är den att det som jag behöver träna innan vintersäsongen är mjölksyretålighet.

Det tar på låren att ligga djupt i stort sett konstant, på alla olika vita underlag.
För att då bygga upp in egna lårmuskler, och samtidigt få en tränigsövnig som liknar telemark så brukar jag köra mycket (nåja) ute i skogen ( har svårt för gym), gärna backar.
Går i djupa "telemarksställningar" så länge jag orkar och sedan lite till. Springer/går i ca 2-5 min sedan är det dags för nästa vända.
Ett pass ligger runt +1 timme.
Detta brukar jag kombinera med lite längre löppass för att samtidigt bygg på mitt flås, det går alltid att köra ett mindra kortare pass med enbart dessa "telemarks nigningar".

Det är vad jag brukar göra det...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
Raskolnikov Bra sajt inför vintern i Åre Skidor allmänt 3
pirre69 funderingar inför vintern Skidor allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg