Sant! Vad som däremot jag tycker är viktigt för de flesta är att vederbörande har åtm någon säsong under bältet avseende säkringsarbetet. En duktig inomhusklättrare som tar steget ut kan säkert lära sig ganska snabbt att omsätta inomhusträningen i t ex sprickleder. Att klättra på gränsen till sin förmåga och falla i egna säkringar är inget som jag rekommenderar hugande aspiranter att börja med iaf. Där är jag tyvärr rätt konservativ, men jag håller med om att den allmänna utvecklingskurvan för svenska tradklättrare blir rätt flack kring 6/6+
Ja naturligtvis är första prioritet att vara en säker klättrare; i första hand kunna lägga bra säkringar. Men för en väggtränad klättrare som kan toppa 6c+ inomhus har hur mycket tid som helst att lära sig lägga kil. Om man klättrar 3-4 uppvärmningsrepor varje gång man är ute så får man många meter på sig att lära sig lägga bra säkringar.
Och för att jag inte skall bli missförståd: man kan ju inte försöka persa varje gång man knyter in sig, men man bör alltid sträva uppåt. I alla fall en gång i veckan bör man försöka på sitt max eller en grad över.