Hur svår grad toppar ni resp leder på kil?

Sant! Vad som däremot jag tycker är viktigt för de flesta är att vederbörande har åtm någon säsong under bältet avseende säkringsarbetet. En duktig inomhusklättrare som tar steget ut kan säkert lära sig ganska snabbt att omsätta inomhusträningen i t ex sprickleder. Att klättra på gränsen till sin förmåga och falla i egna säkringar är inget som jag rekommenderar hugande aspiranter att börja med iaf. Där är jag tyvärr rätt konservativ, men jag håller med om att den allmänna utvecklingskurvan för svenska tradklättrare blir rätt flack kring 6/6+

Ja naturligtvis är första prioritet att vara en säker klättrare; i första hand kunna lägga bra säkringar. Men för en väggtränad klättrare som kan toppa 6c+ inomhus har hur mycket tid som helst att lära sig lägga kil. Om man klättrar 3-4 uppvärmningsrepor varje gång man är ute så får man många meter på sig att lära sig lägga bra säkringar.

Och för att jag inte skall bli missförståd: man kan ju inte försöka persa varje gång man knyter in sig, men man bör alltid sträva uppåt. I alla fall en gång i veckan bör man försöka på sitt max eller en grad över.
 
Dave Mcleod

har läst/tittat lite på Mcleod, han använder sig av
systemet att toppa/lära sig så mycket av leden som möjligt, hitta
placeringar för att sedan, när han känner sig redo tradda leden.
iofs ligger han på en smått otrolig nivå och det kan nog vara svårt
att onsighta sådana leder.
Vad tycker ni om det upplägget?
Topprepa leden för att sedan leda den när man känner sig säker?
För övrigt har han skrivit en bok om detta, How to climb hard trad.
 
har läst/tittat lite på Mcleod, han använder sig av
systemet att toppa/lära sig så mycket av leden som möjligt, hitta
placeringar för att sedan, när han känner sig redo tradda leden.
iofs ligger han på en smått otrolig nivå och det kan nog vara svårt
att onsighta sådana leder.
Vad tycker ni om det upplägget?
Topprepa leden för att sedan leda den när man känner sig säker?
För övrigt har han skrivit en bok om detta, How to climb hard trad.

Är leden normalt välsäkrad och man vill bli bättre på o/s så är detta kontraproduktivt.

Topprepsinövning av välsäkrade trad-leder är en av de vanligaste misstaget svenska klättrare gör.
 
Är leden normalt välsäkrad och man vill bli bättre på o/s så är detta kontraproduktivt.

Topprepsinövning av välsäkrade trad-leder är en av de vanligaste misstaget svenska klättrare gör.

Det där är väl knappast applicerbart på MaCleods projekt?

Han vet nog vad han håller på med, och uppenbarligen så värderar han det sättet att klättra högre än OS i största allmänhet, och jag ser inget problem i det. Det är väl troligen så att "alla" fattar att OS är principiellt svårare och därmed finare. För att nå samma "imponerfaktor" när man headpointar eller nöter in nåt med minutiösa förberedelser så måste det vara en svårare led.

Sen är det väl olika, en del tycker att OS är bättre "till varje pris" medan andra tycker att svårighetsgraden i sig är så intressant att den är värd att kämpa för även i något sämre stil.

Jag har personligen svårt att se det som att MaCleod klättrar i dålig stil, vilket i och för sig inte ännu har påståtts.
 
Just McLeod är en av få JAG känner till som onsightat "Omöjliga Väggen" i Häggsta, Stockholm sedan flera gamla pitonger togs bort. Jag var inte med vid tillfället så jag kan ha fel, men har hört att han klättrade upp i träden och kikade med kikare mm, (varvid det i vissa kretsar i så fall kan börja spekuleras om OS eller ej).
För de som inte känner till leden i fråga så är den en svensk 6:a 20 m och alltså inte speciellt svår, men jag själv tyckte den var rätt hårig att leda även efter inövning på topprep.
Är det någon här som gått den OS sen pitongerna togs väck?
 
Just McLeod är en av få JAG känner till som onsightat "Omöjliga Väggen" i Häggsta, Stockholm sedan flera gamla pitonger togs bort. Jag var inte med vid tillfället så jag kan ha fel, men har hört att han klättrade upp i träden och kikade med kikare mm, (varvid det i vissa kretsar i så fall kan börja spekuleras om OS eller ej).
För de som inte känner till leden i fråga så är den en svensk 6:a 20 m och alltså inte speciellt svår, men jag själv tyckte den var rätt hårig att leda även efter inövning på topprep.
Är det någon här som gått den OS sen pitongerna togs väck?

Burr, jag försökte i ett ögonblick av hybris onsighta den MED pitonger, men backade rätt omgående. (Har bara toppat den.)

OT, har någon försökt sig på en brittisk E-gradering av häggstaklassikerna?
 
Ja nu var det ju ett tag sen det skrevs sist i denna tråden, men jag har precis börjat leda och är intresserad av detta fenomen. Efter en vinter inomhus då jag tror att jag toppade på max 6a+ och kanske ledde på 5+ så har jag nu kommit ut och har börjat köra upp till 4+ på kil. Det skrämmer mig något väldigt, men inte helt olikt en drog så fastnar jag också för den intensiva upplevelse som det innebär att leda en led på sina egna kilar. Jag har ju märkt att jag klättrar helt annorlunda när jag leder, väldigt defensivt (ganska långsamt/kontrollerat) och inga "crazy moves". Jag har väl iofs haft ganska mediokra ambitioner med min klättring (för tillfället att kunna leda 5 registret bekvämt, vilket jag hoppas uppnå nästa år).
Men det är ju uppenbart att jag är väldigt försiktig på kil, jämfört med topprep.

Hur upplever och hanterar ni andra ledarbetet? För mig som nybörjare så är det fascinerande och skrämmande i en härlig kombination.

Efter en led jag klättrade förra veckan (en kort 4+ eller en variant därav) skrämde mig så fasligt att jag hade svårt att somna senare på kvällen. Det hade regnat lite och på ett kritiskt ställe på leden efter en travers fann jag mig krampaktigt hängande i sluttande grepp som dessutom på grund av väta och lavar var hala...händerna började glida inget att säkra tillfredsställande med, undrade vad fan jag hade gett mig in på, förbannade mig för att jag sysslade med sådana här dåraktigheter , började skaka i hela kroppen pillade in en mikrocam under ett löst flak mest för syns skull (en tanke att jag skulle hangdogga lite, tur att jag inte gjorde det), sen kom jag till en punkt i mitt sinne som jag inte kan beskriva, som jag inte minns hur det kändes eller vad som hände i mig men jag flyttade lite på ena foten, tog ett steg och vips så var jag uppe på hyllan...förvisso skakande som ett asplöv och kunde inte sluta skratta lite halvhysteriskt. och eftersom jag hade satt så mycket mystiska säkringar på väg upp så fick jag göra en standplats halvvägs upp...repdraget gjorde att jag fick stanna och dra upp slack för att kunna göra nästa move. Nåväl tillslut tog vi oss upp och jag skrattade och skakade om vart annat eftersom vi hade gjort en 10 meters led i två repor!! Var helt uppskakad resten av dagen. :)

Blir det bättre med erfarenhet?
 
Det blir bättre.
Just känslan av nån slags ånger, halvvägs upp på en led, kommer jag ihåg att jag också upplevt, men det var nog just i början. Dessutom är jag rätt trögfattad, så det var väl efter att jag konstaterat att jag var kruttorr i munnen och hörde mina egna hjärtslag både tydligt och hgfrekvent. Då insåg jag först att jag tydligen var rädd, samt därefter att jag höll på med nåt jag inte kunde förstå nyttan med.

Det var nu ett tag sen, och även om jag inte klättrar särskilt mycket hårdare är gradskillnaden obetydlig avseende vad jag toppat, lett på kil resp bult. Jag kan tänka mig att det säger mest om min obegåvade topprepsteknik.

Jag har dock onsightat leder som jag en vecka senare klättrat som tvåa, och då inte FATTAT hur f-n jag kunde leda för en vecka sen. Jag vet inte om det är varierande dagsform, eller om det helt enkelt är så att jag skärper mig när jag leder.
Att leda mycket är tveklöst bra för ledpsyket, och även att leda låga grader. Tänk inte för mycket på graderna bara.
Sen måste jag säga att det finns en hel del leder som jag inte vill leda trots att de ligger på komfortnivå rent gradmässigt, men där säkringsmöjligheterna är så dåliga. (På låga grader brukar det betyda att det är rutten klippa.)
 
Att leden är välsäkrad är ett viktigt kriterium för mig i den fas jag befinner mig i nu. Jag kan bara föreställa mig hur skakigt det skulle vara om det inte fanns bra säkringsställen och med långa runouts!

Min flickvän (helt ointresserad av klättring) blev helt förfärad när jag försökte förklara tjusningen och berättade hur rädd jag blev men ändå inte kunde låta bli! Hon tyckte det lät som om jag skulle utveckla ett beroende av kickar! Men är det verkligen det som driver en till att klättra?

Men det är ju så himla tydligt för mig att det är psyket som begränsar mig eftersom jag inte alls klättrar på gränsen till min fysiska eller tekniska förmåga.

Jag antar då att det är ledklättring som gäller i så stor utsträckning som möjligt för att vänja mitt psyke och trubba av mina nerver. =)

Jag håller på att ticka av en del 4:eek:r i Utby och Gärdsås och hade kanske tänkt börja med 5:eek:r nästa år (detta pga hur jag jobbar, jag får inte någon direkt kontinuitet i mitt klättrande, utan varvar intensiva klätterperioder med perioder helt utan klättring.). Jag försöker inte egentligen att tänka så mycket på graden, men det har blivit så nu att jag letar efter 4:eek:r för det är en grad jag känner mig bekväm med, men jag borde ju snarare leta efter välsäkrade leder i rimliga grader.

Men det känns nu i det skedet jag är att det nästan är slöseri med tiden att toppa om man har möjlighet att leda. Inte för att jag har någon brådska att uppnå mina ambitioner, men sen jag började leda känns det för mig att det är det enda som räknas just nu. Sen tycker jag förstås inte det är fel att slänga upp ett topprep och bara latja runt lite!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg