Hur styva alpinistskor?

Har tänkt följa med ett gäng till alperna i sommar för toppbestigning och glaciärvandring på hög höjd. Tänker följa med på de "lättare" turerna.

Jag skulle vilja ha lite respons på val av fotdon. Tänkte klara mig med det jag har utan att investera i en speciell storsko (ännu).

Tunga alternativet.
Mina Scarpa T3 telispjäxor borde fungera bra med bygel-stegjärn och fungera bäst uppe, men känns klumpiga att vandra i för anmarchen och på barmark-klättring. Kanske något man får ta?

Lätta alternativet 1.
Mina Meindl vandrarkängor med rembindning på stegjärnen. Ursköna att vandra i och har fungerat bra på via ferrata (utan stegjärn). Men hur stadiga är de med stegjärn?

Lätta alternativet 2
Ett par stadiga turpjäxor (Lundhags) som använts till klassisk långfärdsskridskor. Borde passa till icke stela bygel-stegjärn. Går att gå i.

/Anders

Ett fjärde alternativ är att hyra ett par skor i Zermatt om du inte vill köpa ett par. Hyrkostnaden ligger på runt 30€ för en vecka (i alla fall de sajter jag kollat).

Telispjäxorna är nog för styva och för otympliga att gå i. Vanliga kängor för ju med sig nackdelen att man måste använda stegjärn med rembindning, vilket gör att järnen sitter lite sämre.

Mvh /Joel

Ett fjärde alternativ är att hyra ett par skor i Zermatt om du inte vill köpa ett par. Hyrkostnaden ligger på runt 30€ för en vecka (i alla fall de sajter jag kollat).

Telispjäxorna är nog för styva och för otympliga att gå i. Vanliga kängor för ju med sig nackdelen att man måste använda stegjärn med rembindning, vilket gör att järnen sitter lite sämre.

Mvh /Joel

Om du säger lätta turer så indikerar det väl att huvuddelen vandras utna stegjärn och då hade jag valt vanliga kängor (t ex meindl eller lundhangs) och haft omaket att stegjärnen inte sitter 100%. Sotrskor är varmt, lite klumpigt då man går på stig och hyrdad pjäxor låter som skoskav (eller mycket tejpning).

Jag hade tagit mina ingånga låglandskängor och remstegjärn - ta några minuter extra då du sätter på stegjärnen så det sitter så bra det går.

/Patrik

Skippa skidpjäxorna. Du kommer att flyta bort i plastisarna och NN-sulor är iallfall pest att gå med. Ickesvenskar tycker att Mindlkängor är riktigt styvt och rejält, ska du inte klättra så duger dom utmärkt, förutsatt att du hittar stegjärn som sitter bra, vilket inte är det lättaste. jag har sett en Fransyska med stegjärn på ett par gympadojor... det gick, om än inte optimalt.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg