Hur stor blir kraften på kilen?

Jag funderar på hur säkert det är att klättra med egna säkringar i jämförelse med sportklättring.
En borrbult klarar ca 25kN vad jag förstår. Men kilar/kamsäkringar verkar ligga mellan 2-14 kN.

Hur stora krafter blir det i praktiken. Eller hur högt ovanför en pluttkil på 2kN kan man falla utan att vara rädd att den går sönder. Jag inser att det är massor av olika parametrar som spelar in, elasticitet på repet, hur mycket rep man har ute etc.

Min fråga gäller med förutsättningen att kilen har en perfekt placering.

Är det nån som har nått diagram eller formel jag kan kika på?

//Simeon
 
Det finns jättetjusiga fallsimulatorer som visar krafterna. Troligen finns det nån kvar på t ex Petzls websida.

Lite förenklat kan man nog f ö säga att om det inte gäller småkilar, så tål kroppen inte den kraft som krävs för att slita sönder en kil.
 
Intressant.
Kollade att falla en millimeter ovanför förgående säkring med 2 meter rep ute. Det innebär att småkilar <4,5 kN är ganska värdlösa att falla på. Men man kanske inte kan klättra i så tunna sprickor i alla fall.

Tack för infon.
 
Simon: problemet med att jämföra vad som är säkrast av sportklättring och tradklättring är att en bult endast tål vad den är specad för om den är korrekt placerad och inte har rostat.
En bult kan du inte alltid avgöra säkerheten på, och du förstår säkert att långt ifrån alla bultar på klipporna klarar 25 KN i verkligheten.

slutsats: Med erfarenhet kan man i större utsträckning avgöra om tradsäkringar är "säkra" eller inte, sen får man själv avgöra om man vill pusha på ovanför en dålig säkring eller inte.
 
det kan ju finnas bra grepp o steg, men bara tunna sprickor att säkra i.

man kan sätta dom i kluster, och gärna med screamer på

och dom kan göra skillnad för psyket, även om man vet om att dom inte håller för så mycket.
 
Kalkylatorn verkar inte riktigt pålitlig.
om du faller en meter och har 6 km rep ute blir det fallfaktor 1, och kraften blir 5 kN...

Inga kombinationer jag prövade med gav under fallfaktor 1.
 
Så är det ju, men enligt kalkylator tror jag ALLA tänkbara fall genererade krafter på mer än 5 kN... Det är förstås fel.
Petzls simulator verkar inte finnas tillgänglig längre.
På länken nedan finns en formel för kraften i repet. Den verkar ju inte hel orimlig. Sen tillkommer ju diverse friktionsfaktorer och annat för att få kraften på sista säkringen, men man kan ju komma fram till lägre krafter än 5 kN i alla fall.
Man kan väl rimligen säga att när fallfaktorn går mot noll så går kraften i kilen mot den statiska belastningen, men gånger två, eftersom repet "vänder" i sista karbin så att det blir utväxling.
För den som väger 90 kg inkl allt blir då lägsta kraften ca 1,8 kN om man bortser från repets friktion genom sista karbinen...
M a o kan man kanske säga att säkringar som inte tar 2 kN ens, är inte så himla mycket bättre än ingenting... Fast de kan ju rädda en från att vingla ut från berget när man gör nästa move...

(Rätta mig gärna om huvudräkningen är fel, sånt har hänt förr...)

http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=force_choc&lang=us
 
Senast ändrad:
En säkring som är godkänd för 4,5kn behöver inte gå sönder vid exakt 4.51 kn. Rent teoretiskt/matematiskt så är de säkert nästan värdelösa, men sen hör man talas om/läser om fall på mikrokilar som har hållt där de teoretiskt borde gått sönder.

Jag har en bunt microkilar som jag inte använder längre då de är ersatta av annat. Jag kanske tar med dem nån dag ut och testar det i praktiken (uppbackad så klart). Att testa i praktiken ger mig mer än matematiska formler...
 
Jag tror att man i praktiken troligen kan tänka sig att kilar nånstans kring 4-5 kN är ungefär gränsen för vad som håller att verkligen falla i.

Med gynnsam fallfaktor och lite annat så kan det säkert funka, och naturligtvis är det så att en 4 kN-kil troligen håller för lite mer (men inte så mycket mer) - om nu allt annat runt ikring håller.

När man lägger kilar som ligger på 2 kN och lägre, så ska man nog vara medveten om de ganska dålig oddsen, och inte göra runouts där sista placeringen är det som verkligen ska förhindra ett markfall. Visst kan man klättra på hooks osv, men man bör ju ha en hyfsad känsla för när de inte hjälper så att man vet om man klättrar där ett fall inte är nåt man bör göra, alls...

Personligen har jag några HB Offsets (DMM), men jag har bara de 3-4 större storlekarna (av mässingsstorlekarna). Dessa ligger också på 5 kN eller bättre - och då känns väl en 2:a eller 3: som en rätt dålig säkring, medan en välplacerad 6:a kan vara bomber, och en 4:a eller 5:a rätt OK...
I vissa lägen kan man ju förutse ett fall som kanske inte är så våldsamt - om det stoppas tidigt - men som är alltför läskigt om det får ske tills förra "bombern" tar det.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg