Hur stor betydelse har längden på löshälsskridkor?

Hejsan!
Funderar på att byta upp mig till ett par löshälsgrillor. Men innan jag beslutar mig vill jag höra era åsikter om hur stor betydelse längden har på löshälsskridkor? Ska jag köpa ett par 55:eek:r (har den längden på mina Almgrens Snabb) eller ska jag gå ner på ett par på 50 cm?

Jag är 186, väger 89 kg (utan packning ;-], Har åkt sedan frekvents -91.

PS. Isarna utanför Hargshamn / Raggarön / Medholmen var fantastiska i helgen. Snön var nedstöpt och isen höll betryggande tjocklek för skridskoåkare.

Tacksam för svar! / Jonas

Besök gärna Östhammars Skrinnares hemsida på följande adress: http://www.redigera.nu/skrinnare
 
Har ett par Almgrens men Salomon BC-bindning 50 cm.

Funkar jättebra tycker jag som är 191, väger en bit under 90, och har storlek 43 på skodonen.

Har inte justerat i sidled eller nåt, som det finns långa trådar om på detta forum. Jag antar att jag har haft tur, utan att ha nåt att jämföra med känns det som om foten sitter ganska rätt på skridskon.
 
50 cm

Jag skulle välja Almgrens 50 cm eller om du har tillfälle att modifiera skridskon genom att göra en brantare uppslipning fram skulle du kunna gå ned mot 47 cm. Man har inte lika stort behov av en lång uppslipning fram på en skridsko med löshälbindning.

Thure
 
lös häl

Du Jonas gå in till Naturkompaniet i Uppsala så hjälper dom dig. Suverän service och så har dom det mesta för löshälsåkning.
Det är inte så många skridskor det går att montera bindningen i sida på om man vill nyttja alla skruvar för att fästa med.
 
Almgrens X-adventure 50 cm

Hej och tack för alla svar! Enligt summan av era råd stegade jag in på Naturkompaniet i Uppsala och köpte ett par Almgrens X-adventure skridskor. Har bara testat dom i 12 km men än så länge är jag nöjd! *S*

Jonas
 

Liknande trådar