Hur snöra kängor?

Har nyligen införskaffat ett par Lundhags Prof. hög, och undrar hur dessa ska snöras?
Gör för tillfället värnplikten och en del befäl säger att man inte bör knyta ända upp. Som skäl nämde de bland annat att skona benhinnorna (detta gäller M90 kängan) Hur är det med ovanstående modell? Bör man knyta ända upp? Vad gör det för skilland?

Blodtillförsel

Det är rätt att du inte ska knyta kängorna ända upp lämna ett eller två hål lediga.

Orsaken är att när du är ute på långmarsch/vandring så kan blodtillförseln strypas till en del till föttterna.
Det är iallafall vad jag fick lära mig under värnplikten och jag har alltdi kört med det.

Snöra kängor

Lagom mycket o hårt! Dvs endast drag i snören över vristen. Om ni vill snöra skaftet eller ej är en smaksak, själv slår jag snörena dubbelt runt vristens överdel och knyter dubbelt, "barnknut". Över kängorna har jag byxben och damasker eller enbart det senare.
En del Nissar rekommenderar att knyta en knut på snöret och bara bruka varannat hål. Eu för att det går snabbare snöra. Måhända så men när jag går i naturen av fri vilja så är det för långsamhetens lov.... Min kängor sitter bättre med ett normalt långt kängsnöre i läder....för känslans skull!
Läs gärna tidigare trådar om strumpor och sockar här på Utsidan.

Go tur

Johan K

Johan_olsson; sa:
Har nyligen införskaffat ett par Lundhags Prof. hög, och undrar hur dessa ska snöras?
Gör för tillfället värnplikten och en del befäl säger att man inte bör knyta ända upp. Som skäl nämde de bland annat att skona benhinnorna (detta gäller M90 kängan) Hur är det med ovanstående modell? Bör man knyta ända upp? Vad gör det för skilland?

Hmm... Vilka klantiga tillverkare, göra känger med för många snörningshål.. Jag har alltid använt alla hålen i mina känger oavsett om det har varit boreal, lundhags eller meindel, av detta har jag inte fått några som helst problem med benhinnerna. Det finns inte två fötter som ser likadana ut, därför så spänner vi olika hårt och därför så har vi olika tåliga benhinner. Just gällande Lundhags så har jag däremot en erfarenhet från andra med "hög" vrist att hoppa över att snöra hålet just vid vristen, men då släpper kängan lättare vid hälen och man kan få skoskav.

Det viktigaste e nog att inte knyta för hårt. Har du en väldigt krävande värnplikt så rekomenderar jag dig att gå in dina känger på ledig tid under helgerna så du kan experimentera med hur just du vill ha dina känger.... De e inte kul med skoskav på fjärrjägarprov höst.

Eftersom det är ett par Lundhags Professional vi pratar om så kan det vara vettigt att påpeka att den kängan har snörlås. Det innebär att snörningen över foten är oberoende av snörningen i skaftet - alltså kan man ha olika spänning där. Löst upptill, hårt nedtill - eller tvärtom.

På känga 90 är det lite bökigare (även om den dubbla snörsvängen för byxkroken också låser en smula).

Själv drar jag åt ganska hårt, och har precis som Patric aldrig haft problem med några kängor, oavsett fabrikat.
Jag tror att fötterna säger till om snörningen är fel. Se till att du känner att skorna ger bra stöd utan att det känns som ett par slalompjäxor. Med ett par Professional skulle jag förmodligen ha lite lösare snörning i skaftet, eftersom det annars kan bli för styvt med det höga och hårda skaftet.

Eftersom du gör lumpen så kommer du förmodligen ha skorna på dig länge, och under olika verksamhet. Då är det smart att till exempel när det är varmt och du inte marcherar, bara snöra foten. Då är ventilation viktigare än stabilitet.

Men som sagt: det viktigaste är att du går in kängorna ordentligt INNAN du måste lita på dem. Då vet du också hur de vill bli åtsnörda.

Lycka till!

Undvik att jämföra Lundhags med M90. Det bästa sättet att skona benhinnorna (samt fötterna, benen, ryggen och det allmänna hälsotillståndet) är att inte använda M90-kängan. Mao: lägg ingen vikt vid vad befälen säger.

I och för sig kommer jag ihåg att just snörningen av kängorna var helig för vissa befäl, en kompis fick en regelrätt utskällning för att han gillade att knyta kängorna enda upp. Sen att M90-kängan har stabilitet som en Birkenstock verkar ingen bry sig om, bara man knyter på rätt sätt slipper man besvär (militär logik).

(fö. var det hälsenan man skonade genom att lämna de tre översta öglorna tomma när jag gjorde lumpen...)
[Ändrat av f_lindstrom 2002-08-27 kl 16:30]

Eller:

"Givetvis ska man sätta ryggsäckens utsida full med alla prylar man har! Varför i helvete skulle det annars finnas fästen och remmar?"

Eller:

"Givetvis ska man resa tältet med en tältpinne i varje ögla och alla stormlinor! Varför i helvete skulle det annars finnas linor och tältpinnar?"

Eller:

"Givetvis ska man fylla brallorna med utrustning! Varför i helvete skulle det annars finnas fickor?"

;)

M90 = undermålig känga

Jag tänkte bara att det kunde vara intressant att presentera några (ej ännu publicerade) resultat från en relativt ny biomekanisk studie av M90-kängan.

Några (stackars) försökspersoner fick först en tryck- och dragkänslig märla inopererad i ett av metatarsalbenen (mellanfotsbenen). Därefter fick försökspersonerna traska några timmar på ett rullband med en relativt tung ryggsäck på ryggen. Försöket genomfördes två gånger per försöksperson, först med M90 och sedan med den gamla hederliga M59-kängan.

Efter analys av det insamlade materialet visade det sig att det undersökta benet utsattes för BETYDLIGT större påfrestningar när M90-kängan användes.

Detta säger inte så mycket om huruvida man skall knyta kängorna ända upp, vilket man antagligen inte skall, men det förklarar i alla fall varför antalet marschfrakturer mångdubblats sedan M90 kom. Vad jag vill säga med detta är att M90-kängan inte bör användas i särskilt stor utsträckning vid marsch med tung packning. Välj istället en känga med styvare sula och bättre stöd för mellanfotsbenen.

(Med marschfraktur menas en stressfraktur i ett av metatarsalbenen.)

Re: Eller:

Nordesjo; sa:
"Givetvis ska man fylla brallorna med utrustning! Varför i helvete skulle det annars finnas fickor?"
;)

Det här var rätt kul...

"Givetvis ska man alltid kräkas när man flyger! Varför i helvete skulle det annars finnas spypåsar?"

"Givetvis ska man alltid dra en slalombindning i botten! Varför i helvete skulle annars skalan gå till 12?"

"Givetvis ska man alltid sätta en Friend i paraplyläget! Varför i helvete skulle det annars finnas kamstopp?"

tongue.gif

Eftersom det är ett par Lundhags Professional vi pratar om så kan det vara vettigt att påpeka att den kängan har snörlås. Det innebär att snörningen över foten är oberoende av snörningen i skaftet - alltså kan man ha olika spänning där. Löst upptill, hårt nedtill - eller tvärtom.!

Vet att det är en gammal tråd men försöker ändå!

Hur knyter man för att den hårdare knytningen över foten inte ska lösas upp pga av den lösare övre knytningen? Mao hur fungerat snörlåset?

Wild - en tråd med Mr Fjäderlätt som tipsar om bruk av kängor :) Århundradets trådlyft alla kategorier!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
sergei Snöra kängor Utrustning allmänt 0
Linus_Grahn Laga kängor Utrustning allmänt 9
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg