Hur slippa vidriga insekter i absiden/på packningen?

Enligt topic.

Är just nu på Gotland och min fru håller på att krevera av främst tvestjärtar som verkar gilla vår absid... Har någon en patentlösning?

Vi har packningen liggandes där och det är ju inte så kul att behöva skaka ungarnas kläder varje morgon.

Det finns stora ziplockpåsar som är ganska tjocka för bla. "vacuumförpackning" av kläder mm.
Ett annat knep är att ta en tjock sopsäck och lägga allt i, snurra öppningen, vika den dubbel och fixera med en tyraps som är öppningsbar (finns hos bla. Biltema) eller nåt annat lämpligt som går att dra åt. Det blir gastätt.
Fästingar och myror är vidriga och tar sig in nästan överallt.

Stanna hemma?

Förlåt - kunde inte låta bli... :p

Det uppenbara vore att ha packningen inne i tältet, men jag antar att du inte vill det. Borde inte problemet med tvestjärtar bli mindre ju torrare och ljusare det är i absiden? Tvestjärtar gillar ju mörka och fuktiga ställen. Kan ett "footprint" kanske hjälpa att hålla fukten borta?

Ha inte en massa lösa fuktiga kläder i absiden. Stoppa ner torra grejer i ryggsäckar, cykelväskor eller vad ni packar i. Häng upp t ex badkläder utanför tältet. Blöta regnkläder är ett problem, men stoppa ner dem i en påse på kvällen och knyt åt. De torkar ändå inte över natten om det regnar.

Och lev med att ni är i naturen. Jag vet att det inte är så kul att hitta sina blöta neoprenpaddelhandskar fulla med gråsuggor, men det lär en att lägga upp dem på packningen och inte direkt på jorden. Fick skölja ur dem i sjön innan jag tänkte stoppa ner fingrarna.

Vad glad att det bara är ofarliga tvestjärtar, gråsuggor och svartmyror. I andra länder är det ett dödligt misstag att inte skaka ur kläderna och knacka ur kängorna på morgonen.

Jag kan inte påminna mig om att jag sett putslustiga kommentarer i trådar om "bästa myggmedlet"? Ni kan skippa den typen av återkoppling, den tillför inget.

Ingen har alltså reflekterat över någon smart lösning eller åtminstone ett förbättrande? Har kört med ett footprint natt, situationen förbättrad. Sover man under bar himmel eller i vindskydd uppstår aldrig detta problem.

Har reflekterat över att det ibland finns spindlar i tältet när man vandrar i "södra" fjällen - något jag inte är jätteförtjust över. Spindlarna ser jag inte på dagarna men jag har gissat att de finns och helt enkelt befunnit sig på "min" plats när jag slog upp tältet... Jag har bara knuffat bort dem (kanske lite omilt med kängan ibland - men det har inte regnet mer för det ;) ) och inte tänkt på att skydda utrustningen något speciellt.

Något som kanske skulle funka (men som är otympligt?) är att använda en perssenning som footprint och på kvällen slå in/vira in all packning i den. Dra ett spännband eller en "kattstrypare" (hemskt uttryck egentligen!) runt så borde inte krypen kunna ta sig in så lätt. Nackdelen blir väl ett visst krångel och att inget torkar.

Förslaget med sopsäckar är kanske lättare? Har inte hört talas om något kemiskt medel som man vill strö över sin packning men kanske Myrr eller liknande funkar att strö runt absiden på utsidan? Verkar lite risky om man ska laga mat där eller har med sig barn...

Lycka till! Ta fruns äckelkänslor på allvar - annars vägrar hon kanske att följa med ut nästa gång...

Vaddå putslustigt??? Jag tycker du har fått många bra och konkreta råd.
Jag som sovit ute mycket i länder där det finns skorpioner, ormar och annat "trevligt", skakar närmast reflexmässigt ut och granskar mina kläder och skor på morgonen, oavsett hur jag förvarat dem under natten.

Det första jag själv reagerade på när jag läste din fråga, var just detta att lägga fuktiga kläder i en hög på marken ute i en tillstängd absid. Jag försöker hänga så mycket som möjligt så luftigt som det går, gärna inne i tältet om det regnar (man får bara säkra mer ventilation i så fall), främst för att det skall vädras och förhoppningsvis torka något av konvektionen (i stället för att mögla i värsta fall), men det hjälper också mot ovälkomna gäster. Visst, regn + många barn gör ju att grejorna hopar sig, men man kan fixa mycket med torklina med miniklämmor, nätpåsar etc.
Ett bra sätt om man har mycket prylar, åtminstone om man har tillgång till träd, buskar eller vandrarstavar och det inte blåser småspik, är att fixa ett "extratak" av t ex ett regnponcho, en lätt presenning, eller den footprint ni haft i absiden, och hänga allt i ett nät undertill.

Vet inte hur det är med just gråsuggor, men minns själv från småbarnsperioden, att man också fick vara noga med spill och smulor. Glömmer aldrig den flerfiliga myr-motorväg, som snabbetablerats tvärs genom vårt tält (i o f s utan innertält) p g a att jag missat lite pajsmulor, som klistrat sig fast i dotterns tröja :p

Edit, avdelning "kemiska" metoder: kanske lägga ut uppskuren färsk vitlök i absiden? Det finns andra kryddor och örter som lär funka, men jag är inte så bra på detta.

Hänga upp packningen i träd? Det ska ju funka mot björnar så varför inte mot kryp?

På fjället finns det ju inga träd men å andra sidan inte mycket kryp heller.

Kryp är ju en del av naturen men det var inte roligt när man upptäckt att man råkat parkera tältet rätt över en myrstig för hästmyror, som stridslystet hävdade sin förkörsrätt... Minns också ett tillfälle när tältet blev någon form av samlingspunkt för hela traktens stora feta sniglar, ett jädra klet.

Packsäckar

med rullstängning är bra att förvara torra kläder i. Att hänga kläder så att de kommer upp från marken är en god idé.

Tvestjärtar gillar att ta sig in i torra utrymmen t ex vår brevlåda. Att helt slippa dem i en absid är svårt. Frukt gillar de så kanske skall ni undvika att förvara frukt i tältet och absiden.

Thure

Hänga upp packningen i träd? Det ska ju funka mot björnar så varför inte mot kryp?
Den är inte dum alls, utnyttjar man grenvarven innerst mot stammen i yviga granar har man en utmärkt torkvinda, tar man sen en sopsäck och klipper upp och sätter fast med klädnypor som tak överst så torkar det mesta över natten och där inne blåser inte plasten bort heller och det är oftast insektsfritt, det är bara myror som ev. kan invadera men då tar man bara ett annat träd istället.

Behöver saker torkas snabbt slår man upp bara yttertältet, hänger utrustningen på linor inne i det, kör brännaren en halvtimme och sen är allt torrt igen. *Testat!*

Hmm, har kört den varianten i nödfall, dock utan att våga vara i tältet samtidigt ;)
(naturligtvis vaktade jag brännaren, men på behörigt avstånd)

Kläder ligger inuti säckarna, som inte släpper in krypen. Ingen fara med den saken om det inte vore för att ungarna slarvar med stängning osv trots att de snart är tonåringar.
Min fru har lätt fobiska känslor mot vissa kryp, dit hör inte spindlar men dit hör tvestjärtar, därav min undran om det fanns någon fin patentlösning för att slippa åsynen av dem när man lyfter packningen (med åtföljande tankar om att de KAN ha krupit in någonstans etc). Ni som tältat med barn vet att det inte blir hundraprocentig disciplin med stängning och snabb in/utpassering så det blir några kryp på insidan likt förbannat och mina öron tål inte fler upptäckter vid läggdags...

Till saken hör att vi tältat oss genom hela Sverige och Europa utan att ha drabbats av detta, först nu på Gotland blev vi hemsökta. I fjällen existerar inte ens frågan.

Nå, det blev bättre av ett underlag i absiden, det får bli melodin.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg