Hur skall jag tänka med däck?

Jag har gått och skaffat mig en vägcykel, en superior, som är lite av en hybrid då jag kan få på upp till 40 mm däck på den. Så istället för att lägga 14 papp på en mountainbike jag ändå mest kommer cykla stigar och grusvägar med så tänkte jag investera i en extra uppsättning däck, 37 eller 40 mm, att ha för att skifta med. Men frågan är hur jag skall tänka, skall jag slänga på en kasset på den uppsättningen eller flytta över den som är monterad på mina ordinarie? Samma med bromsskivorna, skall jag ha en komplett uppsättning eller flytta över från ordinarie set. Någon som har tips?
 
Talar du om ett par extra däck, eller ett par extra hjul?

Om du "bara" skaffar ett par extra däck så bör det räcka med existerande kassett. Oftast är utväxlingsspannet tillräckligt stort för att fungera på bättre stigar och grusvägar. Frågan är dock hur breda däck dina existerande fälgar fungerar med. Du behöver definitivt inte extra bromsskivor...

Skaffar du ett par extra hjul hade jag sett till att de var kompletta, men bromsskivor och kassett. Jag har två uppsättningar hjul till min pendlingscykel. Ett par med dubb, och ett par med vanliga däck. Det enda jag behöver justera vid byte är skivbromsarna som behöver centreras. Det är nog jobbigt. Hade jag också behövt byta skivor och kassett hade det blivit ännu värre.
 
Talar du om ett par extra däck, eller ett par extra hjul?

Om du "bara" skaffar ett par extra däck så bör det räcka med existerande kassett. Oftast är utväxlingsspannet tillräckligt stort för att fungera på bättre stigar och grusvägar. Frågan är dock hur breda däck dina existerande fälgar fungerar med. Du behöver definitivt inte extra bromsskivor...

Skaffar du ett par extra hjul hade jag sett till att de var kompletta, men bromsskivor och kassett. Jag har två uppsättningar hjul till min pendlingscykel. Ett par med dubb, och ett par med vanliga däck. Det enda jag behöver justera vid byte är skivbromsarna som behöver centreras. Det är nog jobbigt. Hade jag också behövt byta skivor och kassett hade det blivit ännu värre.

Hej,

Jag var lite otydlig, jag avsåg hjul. Misstänkte nästan att det skulle vara lättast med en komplett uppsättning, den lilla tid som jag har vill jag ju spendera ute på cykeln inte i garaget mekandes. Tack för hjälpen!
 
Det jag funderar på är kedjans inslitning mot kassetten om du byter kassetter?
Men jag har mest teoretisk kunskap om cyklars drivlinors förslitning - har precis lärt mig det mest grundläggande självmekandet, inte sällan med länkhjälp från just här på utsidan.

/Patrik
 
Inga problem att ha 2 uppsättningar hjul till en cykel.
Har själv en gravel som jag har ett separat hjulpar för landsväg till.

Och precis som TS är inne på så är det att föredra att ha kompletta hjul så att kassett & bromsskivor inte behöver flyttas på. Det kommer bara bli en bromsande tröskel om man måste ställa sig & meka för att skifta hjul.

Ha så skoj med dina dubbla hjulpar!
 
Det jag funderar på är kedjans inslitning mot kassetten om du byter kassetter?
Men jag har mest teoretisk kunskap om cyklars drivlinors förslitning - har precis lärt mig det mest grundläggande självmekandet, inte sällan med länkhjälp från just här på utsidan.

/Patrik
Jag tänker att så länge man använder samma kasset och bromsskivor så skall det inte orsaka några problem. Eller hur menar du?
 
Jag fattar inte frågan. På grusvägar och bra stigar funkar det med en räcer och 28 el 32 el 35 punkasäkra däck. Är det mkt branta backar så behövs lätta växlar. Är det offroad & ojämn & stenig terräng & kassa stigar är det bättre med tjocka däck, och en riktig MTB med fjädring.
 
Jag fattar inte frågan. På grusvägar och bra stigar funkar det med en räcer och 28 el 32 el 35 punkasäkra däck. Är det mkt branta backar så behövs lätta växlar. Är det offroad & ojämn & stenig terräng & kassa stigar är det bättre med tjocka däck, och en riktig MTB med fjädring.

Det var lite det jag tänkte, jag har 30 däck på idag men är sugen på att sätta på 37 eller 40 för att klara av lite hårdare grus och skog utan att behöva lägga 14-15 000 på en helt ny cykel. Så där är ju en extra uppsättning däck en bra medelväg som gör att jag kan få ut max av den cykeln jag har.
 
Har kört många mil stig och fd järnväg, väg med vanliga 35or aldrig uppleft något behov av bredare.
22or på landsvägen är grejen.
 
Den där extra centimetern från 30mm till 40mm gör rätt mycket i skogen. Skulle absolut satsa på en uppsättning kompletta hjul (med skivor och kassett) att skifta med. Skivorna går att shimsa om det behövs, så behöver inte oken justeras vid varje hjulbyte.

Satsa på lite bredare fälgar så får du bra volym på de större däcken. Rekommenderar också slanglöst för skogsåka.
 
Har du plats för stänkskärmar? För min egen del skulle jag inte cykla grusvägar och stigar utan stänkskärmar.

Om du har olika kassetter på hjuluppsättningarna kan det vara vettigt med två olika kedjor också då du kan behöva en längre kedja till terränghjulen om största klingan bak är större. Därmed klarar du Tangos synpunkt också.

Men snart? har du flera cyklar och då behöver du inte fundera på just detta längre.

Thure
 
Jag tänker att så länge man använder samma kasset och bromsskivor så skall det inte orsaka några problem. Eller hur menar du?

Jag tänkte på om man byter hjul inkl kasset så har man ju två olika slitna kassetter och som ThureB säger i inlägg #11 så rekommenderar han då även att ha två kedjor - vilket gör hjulbytet lite meckigare. Med kedjor med kedjelås är det nog görligt men att hålla på med nya kedjesprintar varje gång man byter hjul låter lite oekonomiskt och slöseri med sprintar.
Klingan/-orna fram får man nog leva med att ha samma, givet att cykel har flera.
Som sagt, jag vet inte hur kinkigt det egentligen är men det kan vara något att beakta.

/Patrik
 

Liknande trådar