Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material?

Hur gör ni som syr egna tält och tarpar med inställningarna på maskinen? Tänker trådspänning och längd på stygnen (vanlig raksöm)?

Jag köpte en Bia hundmadrass till bilen idag och fick förminska den lite och det jävlades lite åt andra hållet, dvs. grovt material och även tokhalt på insidan. Inte svårt att sy med jeansnål och stark tråd. När jag skulle fixa ett minihål i mina Haglöfs short så var det ett helsike. Jag fick göra om sick-sacken säkert 6-7 ggr pga att tyget drogs ihop, kanske det bara berodde på att jag faktiskt sick-sackade och inte körde raksöm?

Jag fick lite blodad tand på DIY och gjorde ett instegsskydd bakom hundburen i fuskskinn så inte hunden repar lacken. Kom att att tänka på ev. projekt med knepigare material och undrar hur ni som kan gör. Syrran är suverän på att sy och har haft sybutik men t.ex. silnylon tror jag inte hon har sytt i.

silnylon är inget konstigt tycker jag, och eftersom det inte fransar sig slipper man sick-sacka. inner-tält-tyg är knepigare, raksöm går fint, men om man ska sick-sacka tunna tyger utan att dom drar ihop sig får man sänka trådspänningen... mycket.

precis, men oftast försöker jag undvika att nåla silnylon, vill inte ha hål i onödan. nålar jag försöker jag hålla mig till sömsmånen. det som kan vara lite knepigt är när en bit är klippt diagonalt mot "rutnätet", då blir kanten stretchig, så då måste jag nåla för att det inte ska dra ojämnt.

om det bråkar i början av sömmen kan det vara enklare att börja en cm in, och sedan backa ut till kanten.

Nu kom jag på en sak jag saknat med min Hilleberg-tarp, lite fler fästpunkter. Ska fixa dit små öglor av paracord så man kan fästa fler pinnar i marken vid behov.

tycker också det är svårt när man måste ha riktigt slak trådspänning.Glömmer ofta att ställa ner den på undertråden också. Det kan vara nice med övermatare också, övre tyget har en tendens att fastna mot pressarfoten och inte matas med samma hastighet som undre tyget.

Pfaff har även övermatning på några av sina modeller, men det kanske du redan visste.

använder ett universellt övermatartillbehör istället. Funkar finfint, inte som en industrimodell med matarfot, men närapå. Kostar runt 400 spänn här eller £14.99 på ebay.co.uk, your pick..

I don't sew, I make gear

Toppen, får hitta på nåt till hösten att sy till. Nu har jag sytt om en hundmadrass till buren i bilen, lagat nya shortsen som jag satte sågen i, remsystem till ryggsäcken för en vattentät kameraväska och lagat bröstrem till en ryggsäck. Hoppas hinna fixa två till fästpunkter på min tarp ikväll och imorgon är det semester. Fasen vad bra med egen symaskin även om vissa tycker att det är så fjolligt så de pinkar på sig.

"I Don't Sew... I Make Gear!" har jag lust att säga :)

Bra slogan: http://www.youtube.com/watch?v=7gJDJZkYrl4

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
CptChernobyl CptChernobyl ska sy vadarpåsar! Gör det själv 7
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
eyck Knep när kraftiga tyger & sömmar ska sys Gör det själv 0
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg