haskell; sa:
Tja, de partier, bl.a. mp, som har några som driver en uttalad linje mot partilinjen har ju oftast en person som är mer eller mindre utpekad som "förstanamn" för denna "andralinje". Det kanske kan vara ett alternativ?
Problemet är att den realist, Paulo Silva, som driver en annan linje än den officiella partilinjen, halkade ner till typ 25 plats på mps valsedel efter deras nomineringsprocess. Jag skulle kunna personrösta på honom, problemet är att han är så långt ner på valsedeln att det inte är troligt att det spelar någon roll. Då skulle jag hjälpa kanske någon grön fundamentalist högt upp på valsedeln att komma in i parlamentet, och det är jag inte intresserad av.
Den gröna gruppen i parlamentet driver reformer både av den gemensamma jordbrukspolitiken (CAP) och den gemensamma fiskepolitiken (CFP), som båda två har avsevärda negativa konsekvenser för småskaliga bönder och kustfiskare i utvecklingsländerna. Jag lägger gärna min röst hos den gröna gruppen, men inte hos en grön grupp bakbunden av utträdeskrav. För att verkligen kunna driva t.ex. reformer av CAP och CFP krävs en konstruktivare inställning till EU-samarbetet än att bara tjata om utträde.
Thure hänvisar till DNs ledare som i sin tur hänvisar till en dansk dokumentär "vilka bönder ska få leva", som gick i SVT förra veckan. Bl.a. beskrivs EUs sockerproduktion, där den danska odlaren helt ogenerat säger att han bara odlar sockerbetor -"det vita guldet"- pga subventionerna, han är garanterad minst fyra gånger världsmarknadspriset. Sedan intervjuas sockerodlaren i Sydafrika, som nästan är konkurrenskraftig trots EU-sockrets subventioner. Fast utöver subventionerna har EU-sockret exportstöd, som gör att det kan säljas i Sydafrika under det pris som deras egna sockerodlare kan producera till, vilket leder till jordbrukarna slås ut till arbetslöshet, kriminalitet och misär. Som om detta inte vore nog villkorar EU sitt bistånd med att handelshinder som skyddstullar etc inte får införas, för då kommer biståndet att dras in. Det är våra skattepengar som betalar för denna sociala katastrof.
I princip händer samma sak med EUs fiskepolitik. EUs överdimensionerade fiskeflotta har redan fiskat ut många fiskbestånd i Europa, så avtal har tecknats med kustländer i tredje världen om tillträde till deras fiskevatten. Detta har lett till utfiskning av deras bestånd och utslagning av deras kustfiskare. Dessutom har deras viktigaste proteinkälla sinat för miljoner med människor i synnerhet i västafrika.
Anders Wijkman (kd) har drivit miljöfrågor i parlamentet ganska progressivt.
http://www.wijkman.nu/ I fiskefrågor han varit lite aktiv, men i jordbrukspolitiken tyst. I övrigt är han en vettig person, men röstar han med sin partigrupp i jordbruksfrågor?? Jag mailade honom och frågade. Få se vad/om han svarar.
/Staffan