Hur ska avbärarbältet sitta?

Har lite funderingar på hur avbärarbältet ska sitta.

Köpte en 75L säck för några veckor sen och testade med vikter i affären. Där kändes de flesta ryggsäckar ok....
Men sen när jag har varit ute och gått med packning har avbärarbältet skavt och tryckt på det vassa benet på bäckenet, jag tror problemet ligger i att avbärarbältet slutar precis bakom dessa vassa bäckenknölar så att kanterna ligger och gnager mot knölarna.
Hur sitter era avbärarbälten? Sitter de så att bältet täcker knölen eller ska de sitta bakom kanske??

Har ni tips på säckar +75L som det går att justera avbärarbältena i bredd? Har bara hittat en än så länge, Norröna Para Ranger Synkron Pack....
 
Ospreys större ryggsäckar Argon och Aether har utbytbara avbärarbälten i storlekarna M-XL respektive S-L. Jag tror GetOut låter dig byta till ett bälte som passar. Stället jag köpte från lät mig inte göra det så jag har köpt till ett bälte i efterhand, kostar 400-500kr ca.

På sin hemsida så säger Osprey så här om hur höftbältet ska sitta:
To determine your hipbelt size measure around your hips, not your waist. A properly fitted hipbelt rides centered over the hipbones and needs to be very snug; after all it will be carrying the bulk of the pack's weight. The padded portion should wrap well around your hips, leaving a gap of 3 to 6 inches between the tips of the pads when securely tightened.

De polstrade delarna av bältet ska täcka höftbenen så att det endast blir en 7-15 cm glipa mitt fram på magen. På din beskrivning låter det som om glipan är ganska mycket större.
 
knölar?

Beroro på vad du menar med knölar. Jag tror jag förstår vad du menar.
Avbärarbältet skall gå runt "knölarna", det skall ju hålla fast stadit om dina höftkammar så de kan ta upp merparten av vikten från säcken. Avbärarbälet är den viktigaste detaljen på bärsystemet och skall vara vridstyvt, annars få du kämpa med att ständigt dra åt hårdare, för att det inte skall glida nedåt eller ge dig ryggproblem.
 
Det jag upplever med min Osprey Aether 70 är att höftbältet är för tunt och började skava på mina höftben. Skav/brännsår och blåmärken gjorde att jag inte kunde fortsätta min vandring dagen efter. En Large ryggsäck där jag, p.g.a. min långsmala kroppsbyggnad, fick byta ut höftbältet till ett Small. Dock skiljer sig inte vadderingen och bältet är lika tunt i storlek Large.
Hade jag höftbältet felplacerat? Vart man än tittar och läser så ska det väl sitta mitt över höftbenen?
 
Dålig passform och feljusterat brukar kunna åstakomma skavsår vare sig det gäller ryggsäckar eller kängor. Botemedelet heter rätt och riktigt samt träning, d v s tillvänjning.
 
Fråga i butik, Aethers höftbälte (isoform) går att värma upp och sedan forma så det passar användaren bättre. Kolla även med Osprey om du kan byta till den grövre typen av avbärarbälte (bioform), har du tur hittar du Aether och Argon i butik och kan testa att byta avbärarbälte själv. Även Bioform får att värma och forma.
 
Fler än en med ringa underhudsfett måste ta till mer stoppning än höftbältet bjuder. Skavsår är ett sympton på något som är fel.
 
Då jag har fått skavsår på ryggen har det mer handlat om att ryggsäcken i sig inte passat min rygg än positionen på avbärarbältet.

Som regel har jag avbärarbältet några cm under naveln om jag ska gå på väg eller liknande en längre sträcka. Då lyfter jag inte benen speciellt högt och tar ganska korta steg. Jag vill avlasta axlarna och att vikten ska vila på höften.

I skog och kuperad terräng där jag vill ha rörlighet åker ryggsäcken upp på axlarna och avbärarbältet sitter över naveln. Då har jag så mycket rörlighet som möjligt i höftpartiet och kan röra benen fullt ut.
 
Det enda jag kan komma fram till i mitt fall är att mitt Isoform-bälte helt enkelt är för tunt och därför skaver. Att formgjuta det i butik verkar rätt meningslöst, men tack för tipset! Ser nu att Bioform-bältet verkar mycket mer vadderat och mysigare, ska kolla med Osprey huruvida det går att använda på Aether. Annars en stor eloge till Osprey och deras Airscape-system som håller ryggen riktigt bra ventilerad!
 
Jag är en benigt typ som har haft problem med att hitta nog lång rygg till nog kort avbärarbälte. Ospreys bioform i olika storlekar var lösningen på det i kombination med en stor Crescent säck. Det problem som uppstod då när skavsår etc var avhjälpt var att avbärarbältet ströp blodtillförseln så att framsidan av låren domnade bort!
Nästa säck blev en Exos 46 med minimalt avbärarbälte och minimal vikt, med matchande packning (~16 kilo) och resultatet var inga problem.

Lätta på packningen är nog den enklaste lösningen och i kombination med ett bioformbälte kan det nog inte gå fel.
 
Störst är inte alltid bäst utan lagom och lättast brukar göra turerna mera njutningsfulla. En ickepassande ryggsäck med dito höftbälte är minst lika obekväm som illa sittande skor.
 

Liknande trådar