Hur rackar ni?

Att racka isskruvar tycker åtminstone jag är ett elände.
Lättåtkomliga vill man ha dom.
Och inte i vägen.
Och så man inte ständigt tänker "om jag klantar mig lite så har jag en grivel360 tvärs genom låret"
Och helst så spetsarna inte skadas.
Eller så de gnager sönder byxorna.

Själv har jag som regel några skruvar i "petzlflöjt" i en slinga runt kroppen (mest för att "flöjten" följde med skruvarna), småskruvar i en sån där plastutrustningskarbin (edit: caritool heter dom, tack brad) och ytterligare långa skruvar helt enkelt hängande med expresserna i selens utrustningsslingor.

Ingen av dessa tre varianter känns helt hundra. Att jag rackar som jag gör hänger ihop med att mitt israck är lite slumpvis tillkommet, gradvis påbyggt från behovet att göra enstaka säkringspunkter i glaciäris.
 
Senast ändrad:
Jag har två plast-karbiner för skruvarna, en på varje sida på selen.
Ju längre bak på sidorna de sitter desto mindre ivägen är skruvarna, det minskar också risken att skada byxorna eller få en skuv genom låret, känns det som.
Tänker också på att alltid hänga på dem så att spetsarna hänger bakåt (jag har BD-skruvar, kanske lite svårare med Grivel-skruvar som har en lite annan hängare).
Att de hänger långt bak så att de inte alltid syns tycker jag inte är något större problem, när man tränat in handlaget är det rätt lätt att vrida av dem utan att se dem.
 
Delar ni upp korta och långa skruvar då eller?

Det jobbiga med caritoolen är ju att det är ett väldigt meck att ta någon annan skruv än den yttersta.
Just därför tycker jag det är skönt att ha några skruvar i en utrustningsslinga kring kroppen, där jag lätt kommer åt dom med båda händerna.
 
Caritoolen har en liten "näsa" ovanför vajergrinden.
Där kan man hänga upp den yttersta skruven (eller 2) så den är ur vägen ifall man vill ha en som hänger bakom.

Jag brukar racka olika beroende på dagsform och hur isen ser ut.
Oftast har jag långa skruvar på ena sidan och korta på den andra, men ibland mixar jag längder på båda sidorna för att ha dem tillgängliga med båda händerna.

F.ö. tycker jag att Petzl's Caritool har grinden böjd åt fel håll, jag gillar jag BD's variant bättre. Men det beror väl mest på vilken teknik man använder för att plocka bort skruvarna.
 
Jag har kört med tre st Petzl Caritool , en till vänster och två till höger. Betoning på korta skruvar fram på höger, annars blandat. Detta funkar bra förutom att den fram på höger sitter rätt så långt fram och skruvarna nöter hål på byxor, höger lår. Ibland silvertejpar jag i förebyggande syfte.

Men anledningen till att jag svarar på denna tråd är egentligen någon helt annan. Kolla efter småsprickor på era Caritools! Jag har haft mina i tre år snart och en av dom sprack helt sonika sönder när jag klättrade för någon vecka sedan. Jag tappade alla 4 skruvar som hängde på den nedför ett isfall. Turligen hittade jag iaf 3 av dom men ändå jävligt surt. Jag gissar att den gav upp för att jag brukar att använda den på vänstersidan för att hänga yxorna på när jag firar, ibland har det väl varit lite väl trångt kanske. När den sprack hängde dock inget annat än 4 skruvar.

Sagt och gjort, jag beställde en Petzl Caritool stl Large från addnature (utan att ha sett den).Tog för givet att mina Petzlyxor skulle passa på den men ikke så. Skruvarna går knappt på, yxorna överhuvudtaget inte. Den är inte anpassad för isklättring!

Nu får det bli BD istället.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg