Hur planera äventyret?

Hej allihopa! Det är så här att jag tänker ge mig iväg till Nepal (Everests basläger) och sedan vill jag resa vidare i Asien. Detta ska ske om 2, 5 år.

Nu ber jag ödmjukast om lite tips på hur man planerar en sån här resa? På webben finns ju flockavis med resebolag, biljetter men jag blir inte riktigt klok ändå. I vilken ände ska man börja!?

Jag hade tänkt vara iväg januari till juni. Det första jag funderar på är hur mycket pengar man ungefär bör spara undan? Räcker 50 000? Kan inte Du, vänliga själ berätta lite om hur Du gick tillväga, var du var och kanske delge några tips på ställen?
Jag är intresserad av det mesta, naturupplevelser, fiske, äventyr, bad och sol, ja allt-
Tack på förhand
/Daniel

Nepal

Vad det gäller Nepal så måste du fixa ett visum, det kan göras på flyplatsen eller i Stockhom på ambassaden, det gäller i tre månader.

Nere i Nepal(Katmandhu) kan du sedan fixa hjälp med vandringen om du inte skall gå själv eller tillsammans med andra. Det fungerar lika bar att organieser det själv som att använda en trekkingbyrå om du är van vid att vandra och dessutom tar det mycket försiktigt med mat och vatten utmed lederna, det är mycket lätt attt bli magsjuk.

De hjälper dig med tillstånd och dylikt som kan behövas! Du betalar avgiften till Nationalparken vid parkgränsen och du behöver fylla i ett papper på en trekkingbyrå som talat om när du kommer tillbaka, detta skickas till svenska konsulatet så att de vet var du är.

Sedan beror det på om du bara vill till baslägret eller om du vill gå vissa sträckor som inte är så turistiga, då kan jag rekommendera hela vägen från Jiri.

Om du använder dig av en trekking byrå så kan jag rekommendera en som heter Peak Promotion, Våran egen Göran Kropp använder sig av den, det finns en annan som heter Highlander Trekking de har mail address
hi-lander@wlink.com.np om du vill nå dem. Peak promotion har peak@mos.com.np
Dessa två är seriösa och det är det viktigaste.

En bok som kan vara bra att ha är lonely Planet, det finns en speciell som heter Trekking in Nepal där mycket info går att hitta

Lycka Till och packa lätt det är mycket upp och ner.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg