Hur packar ni ryggan?

Jag behöver tips på smarta sätt att pack ryggan med alla klätterprylar, rep, mat, kök, liggunderlag, vatten, extra kläder mm. Hur gör ni? Jag tycker att det är svårt att få med allt på ett bra sätt. Jag släpar oftast på repet, vattnet och en extra väska/ryggsäck med maten i händerna och en ryggsäck på ryggen. Känns inte optimalt om det är långa anmarcher.

Av din beskrivning drar jag två möjliga slutsatser.
1 Du har för mycket med dig
eller
2 Du har för liten säck

Vilket som är sant kan bara du själv avgöra. Men Säckstorleken beror alltid på vad som skall bäras.
Mät upp en wellpapplåda med decimeterrutnät på insidan. Packa den väl och du vet hur stor säck du behöver i liter. Tyvärr är märkeslitrarna olika stora så mitt tipps blir låna hem 2-4 tänkbara säckar och provpacka dem hemma. Den som både rymmer ditt nödvändiga gepäck och sitter skönast samt är lättast skall du välja.
Man brukar behöva mer än en säck.

God tur!

Känner igen mig i det du beskriver. Som Seobserver säger, större säck? Ofta 100liter+ för min del. Räcker det inte får man gå två gånger, eller fler, life of climbing.. Aldrig bra att ha händerna upptagna när man approachar, särskilt inte om det är lite brant och halkigt. Ibland har jag selen och racket på mig när jag går från basecamp till insteget.. Rep och daypack på ryggen. Lite bökigt om det är snårig skog eller så men då har man ju allt som det ska vara när man sätter av uppåt. Finns nog inga generella tips här..

Jag kanske tar med med mig för mycket..Jag har två säckar varav de ena är c 65 liter och en mindre, c 35 liter (tar inte med mig båda dock....) . Har köpt en liten Marmot på 20 liter som jag tänkte packa mat och kök i och kombinera med någon av de störra säckarna men jag tänker kanske fel. Kanske man ska försöka få allt i en rygga. Men om man ska klättra med fullt rack, mat, kök, rep, vatten och någonting att sitta på blir det lätt att det drar iväg. Plus om man behöver tält + sovsäck för flerdagarturer vill man inte ha långt till insteget!
Tanken med en rygga för mat och kök är för att separera prylarna lite. Men nu har jag kollat på innersäckar av mesh som skulle hjälpa mig att strukturera upp min packning en del. Så jag får fundera om jag kan ta bort lite ur mitt rack kanske, ta den stora säcken, packa smart och ta med den lilla att använda under dagen på klippan med mat osv och racka på selen när man lämnar base camp.

Jag har en bag med remmar så man kan bära den som ryggsäck. Den är på åttio liter och inte speciellt bekväm men det är sällan man skall gå längre än en kilometer och då funkar det bra. Skall kök och mat med för två måltider så funkar det men skall tält och sovsäckar med så blir det för trångt. Då skulle jag gärna ha en 100 liters ryggsäck och lägga repet under topplocket, selen på höften och en heldel andra saker fastsatta på utsidan.

Första inlägget tolkar jag som om du frågar endast om packning för anmarschen, men ditt andra inlägg så låter det som om du frågar om packning för en klättertur på flera dagar.
Flera dagars klätterturer kan jag inga hjälpa dig med (ännu) men vad det gäller anmarscher så packar jag olika beroende på hur anmarschen ser ut. Om du skall gå genom ett snårigt område så vill du under inga omständigheter ha vissa saker utanpå säcken. Repet och racket måste in i säcken för det är så frustrerande när det fastnar hela tiden.
Om det är en öppen anmarsch så kan man ha en hel del utanpå säcken. Jag brukar inte vilja gå med selen på, så jag brukar sätta selen utanpå ryggsäken och hänga en del prylar i den. Repet kan man också ha utan på men se till att den är coilad ordentligt och sitter fast hårt så att den inte kan slira runt. Sitter den inte fast ordentligt så kan den efter ett tag halka ur topplocket eller var man nu satt fast den, och coilen kan släppa så att loopar av repet ramlar ur och släpar efter. Ska jag klättra en längre tur som tar större delen av dagen så har jag en liten rygga som är enkel att rulla ihop och packa ned i den större säcken.
Sen beror det vad det är du har med dig. Har du stor sovsäck? Om du räknar med att sova med plusgrader så behöver inte sovsäcken ta särskild stor plats. Min sovsäck som ska hålla för runt nollan är rätt liten. Vad har du för tält? Släpar du med dig ett Nammatj 3GT så förstår jag att du behöver en 100 liters rygga men det finns ganska små tält för en eller två pers som inte tar så stor plats.

Av din beskrivning drar jag två möjliga slutsatser.
1 Du har för mycket med dig
eller
2 Du har för liten säck

Vilket som är sant kan bara du själv avgöra. Men Säckstorleken beror alltid på vad som skall bäras.
Mät upp en wellpapplåda med decimeterrutnät på insidan. Packa den väl och du vet hur stor säck du behöver i liter. Tyvärr är märkeslitrarna olika stora så mitt tipps blir låna hem 2-4 tänkbara säckar och provpacka dem hemma. Den som både rymmer ditt nödvändiga gepäck och sitter skönast samt är lättast skall du välja.
Man brukar behöva mer än en säck.

God tur!

Så lätt är det ju sällan i klättersammanhang.
Ofta har man ju då tre varianter på sin packning med helt olika behov:
*Hemifrån till basläger.
*Basläger till insteg.
*Själva klättringen.

Till första varianten är en stor trunk eller duffelväska svårslagen, om det inte är lång anmarsch till fots (då är det förstås bättre med en rejäl ryggsäck) Lättstuvad på bagagehyllor och i bakluckor. Effektiv att packa i och ur.

Sedan blir det svårare. Till själva klättringen vill du ha en så smidig packning som möjligt (doh!) helst kanske bara en vätskerygga med plats för något regn/förstärkningsplagg, fika, förbandsprylar och kanske andra skor om ni inte ska fira ned.
Samtidigt är det ju mycket som skall transporteras till insteget som inte tar plats när ni klättrar.

Det blir en avvägning: Fungerar det att lämna saker vid insteget? Hur långt/jobbigt är det att gå? (dvs är det kanske smidigast att gå med racket på) Är klättringen inte svårare än att det är funkis att ha en lite för stor ryggsäck på?

Nåväl. På en så lång tur att du behöver fundera på vad som ska med är klättringen kanske inte så tung att du inte kan göra den med ryggsäck?
I så fall är det kanske bäst med en smidig rygga på 30-nånting liter som rymmer det du behöver. (plus att du kan spänna fast repet under locket)
Det är alltid skönt att vara oberoende när du väl är på berget, att inte behöva tänka "men vi har ju saker vid insteget" när det finns en bättre nedstigningsväg, att inte upptäcka att fleecen ligger kvar på backen eftersom det var fint väder när ni startade etc.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg