Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur packar ni pulkan?
- Trådstartare pimmen
- Start datum
Jag har testat både och, både med ryggsäck i pulka och utan. På senare tid har det blivit så att pulkan används när mängden utrustning är så pass stor att det är nödvändigt ur vikt och utrymmesskäl att använda pulka. Då är det inget alternativ att använda sig av en ryggsäck i pulkan eftersom den väger ytterligare kanske 3-4 kg "onödig" vikt. Jag väljer hellre att minimera mängden packning. Dessutom får man ju anpassa turen så att pulkan används som "utrustningsåsna" slättförs och evenutellt har man med sig en lätt toppturssäck som används med mindre packning uppförs. Jag utgår i sådana fall från ett BC.
avslutad210712
Gäst
Har bara åkt en gång med pulka och då valde jag att packa ryggsäcken och lägga ner den i pulkan. Berodde på att jag dels hade byggt min egna pulka (med kapell) som jag inte testat och därför inte riktigt var säker på vad den skulle tåla och dels berodde det på att jag var osäker på om det skulle vara lättare att ta sig uppför backar om man tog ur ryggsäcken och hade den på ryggen.
Efter att ha testat så kommer jag inte att packa i ryggsäck igen utan kommer att lägga allt i plastpåsar som jag packar i pulkan. Möjligen kommer jag att ha med mig en mindre dagsturssäck för att kunna lämna pulkan och göra kortare turer. Problemet med branta backar är inget problem om man har stighudar eller så kan man helt enkelt ta av sig skidorna och gå uppför ifall underlaget är nog hårt.
Efter att ha testat så kommer jag inte att packa i ryggsäck igen utan kommer att lägga allt i plastpåsar som jag packar i pulkan. Möjligen kommer jag att ha med mig en mindre dagsturssäck för att kunna lämna pulkan och göra kortare turer. Problemet med branta backar är inget problem om man har stighudar eller så kan man helt enkelt ta av sig skidorna och gå uppför ifall underlaget är nog hårt.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg