Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ju kallare det är desto mer bränsle måste du ha med dig. Själv skulle jag rekommendera 3 liter. Mycket beror ju på hur mycket ni kommer nyttja köken. Om ni kommer ägna er åt aktiviteter som kräver mycket vätska och energi så är nog 3 liter i underkant.
Rödsprit brukar inte vara någon jättehit i samband med vinter och minusgrader, har alldeles för lågt energiinnehåll. Om man nu inte är utrustad med en jätteportion tålamod och inte drar sig för att vänta lääääänge på att snön ska smälta och vattnet koka upp.
Inte ens gas (propan/butan) funkar något vidare på vintern. Jag skulle istället rekommendera ett bensin-eller fotogenkök. Effektivt, bränslesnålt och sotar minimalt.
jag har använt t-sprit i många år på vårfjället. Om det inte finns springande bäckar blir det dock mycket jobbigare med t-sprit jämført med bensin/ fotogen. En vintertillsats till triangian hjälper en del (värmer t-spriten underifrån). Om du tror det kan finnas rinande vatten att tillfgå finms det ingen stor anledning att byta køk. Driftsäkerheten på t-spriten är ju också oøverträffad. När du jämfør koktider mellan t-sprit / bensinkøk måste du oclså ta "meck tiden" i beaktning. Dvs den tid det tar att fixa i ordning køket infør varje kok. Ta inte før mycket vatten i t-spriten på vintern, effekten kan bli allt før låg. (før att undvika sotning av kastruller)