Optimalt gaspådrag
Hhhmm egentligen inte alldeles självklar fråga att svara på, men vi kan väl göra ett försök. Det hela handlar om en värmebalans, från den värme som tillförs pannan och vattnet från köket dras förlusterna till omgivningen och överskottet värmer vattnet och pannan. Förlusterna ökar med ökad temperatur på objektet (pannan) men även tillförseln av enerig ökar ju med ökat pådrag av gas. Då handlar det hela om vilken funktion som ökar mest. Förlustermen beror på så många komplicerade funktioner, strålning som ökar med T4, temperaturen upphöjt till fyra (dvs mycket snabbt) och konvektiv värmeöverföring som i sin tur beror på temperaturskillnaden mellan pannan och omgivande luft, luftens strömningshastighet och turbulent/laminära karaktär. Puuh, dvs inget vi kvantifierar här. Utifrån detta tror jag mig se att det finns ett optimalt fönster för funktion på ett kök, även om jag inte just här och nu vill kvantifiera detta.
Det är uppenbart att man inte skall hålla sig i de lägre regionerna på kökets gaspådrag, för då närmar sig förlusterna tillföreln, dvs ingen energi över till vattnet. Mina slutsatser blir därför (rätta mig om jag har fel någon) är att köra köket på full effekt och försöka minimera förlusttermen, dvs isolera, vindskydda och strålningsskydda köket i största möjliga mån (utan att stypa lufttillförseln).
En helt annan aspekt är hur materialet i pannan reagerar på full effekt på köket. Om pannan är full med vatten är det oftast inga problem, vattnet reglerar hela "kroppens" temperatur. Men om man smälter snö kan det vara bra att lugna ned sig i början innan man har fått lite vatten i botten. Snön isolerar ganska bra nämligen vilket gör att botten på pannan till en början kan bli mycket varm och slå sig. Detta beror självklart också på materialvalet i pannan. I tunna titanpannor jag bla stött på detta problem.
Oj, både långt och krångligt blev det, men detta är inte helt lätt (var ett tag sedan jag läste värmetransport). Men ett försök till ett vetenskapligt svar var det i alla fall.
MVH/
Micke