Hur mycket gas behövs?

Jag och två andra vuxna ska i sommar ut på vandring. Vi har ett Trangiakök med gasbrännare som vi ska laga all mat på.

Vår matlagning kommer till största delen att gå ut på att koka upp vatten för soppor, potatismos och liknande, men även vissa något längre kok som torkad (och blötlagd) köttfärssås och snabbmakaroner.

Nu undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig med hur mycket gas som går åt för denna typ av matlagning. Vi kommer att vara ute i ca 5 dagar.

Det beror på...

Det beror lite på, faktiskt. Dels värme (i luften och på marken), hur många mål mat du skall laga etc.

MEN

Jag använder själv colemans gas, med den "större flaskan" - vilken väl motsvaras av Primus "2202"-flaska. En sådan flaska brukar räcka för mig i 4-5 dagar, med tre mål mat (gröt och kaffe till frukost, varm lunch och middag, ofta något frystorkat som skall koka några minuter och några saftsoppor på en dag) och lite fikaraster emellanåt, under sommaren, om det inte blir för kallt (d.v.s. under nollan).

Jag brukar på mitt kök, då laga två portioner åt gången, d.v.s. åt två fullvuxna, trötta, hungriga 80-90 kg klättrare (eller motsvarande) :)

Hoppas att det kanske ger något nyckeltal eller så att räkna med.

Slösar ni inte allt för mycket kommer ni definitivt att klara er på en stor gasflaska. Är ni snåla klarar ni er på en liten.

Jag brukar koka upp maten och sen får den stå och dra under lock.

brukar man inte lite enkelt räkna 70gr per person och dag? Kör man ett kök så borde det bli runt 100gr per dag..

-Patric-; sa:
brukar man inte lite enkelt räkna 70gr per person och dag? Kör man ett kök så borde det bli runt 100gr per dag..

Om man räknar 70g per person och dag skulle det ju bli lite över 1 kg för tre personer i fem dagar. Stämmer det verkligen? Jag tycker det låter mycket, men är det så så är det bara att gilla läget.

Vi er to voksne. Vi spiser frysetørret mad, supper, kartoffelmos (potatismos) og drikker meget kaffe.
Vi sparer lidt ved at være præcise med kun at hælde det vand op, vi skal bruge. Vi bruger 50 gram gas pr. person pr. dag om sommeren !

Gunnar

Ta två 450 grams

Ta med två 450 grams flaskor så har ni god marginal och de blir 300g per person + embalage.

Förra året gjorde jag åt 18 gram om dagen. Det räckte till varm frukost och lunch (varm soppa, typ), middag - frystorkad, den ska ju koka 5-10 minuter, lite diskvatten och några klädtvättar.

70 gram om dagen borde räcka till rejäla kok tycker jag!

Hur man lagar mat

svartöra; sa:

Själv lagar jag oftast flera soppor och frystork 2ggr/dag, enkelt men i stora portioner och ganska ofta, speciellt varm dryck. På klätterkurs i kebne under knappt två veckor gjorde vi av med knappa 40 g per person och dag (2 manliga klättrare). Personligen skulle jag nog räkna med ca 50 g för en tur nu, men som sagt, det beror på hur man lagar sin mat.

Käka hela dagen?

svartöra; sa:
Där håller jag med. Med tre varma mål mat om dagen (gröt+spaghetteria+en mer avancerad middag) så gör jag normalt sett av med ca 30g/dag om jag undviker att slösa.
Om man ser till att ha brännaren vindskyddad - aluminiumfolie funkar utmärkt till _alla_ sorters brännare - och inte nödvändigtvis kör med full effekt för att förbättra chanserna att bränna fast sin mat - så kan man ju nästan laga mat och käka hela dagen med 70g gas... ;)

Det är ingen omöjlighet att laga mat på 18g/person om dagen. Själv så kom jag och mina två polare fram till denna mängd också efter att ha vandrat i sarek en vecka. Men jag säger som så att det inte bara att lysna på vad alla andra ger för råd, somliga bra andra mindre bra. Nu ska vi skippa skitsnacket som många andra ägnar sig åt på forumet och gå till fakta.

För att snåla på gas:
Använd inte kökets maximala effekt, kastrullen hinner ialla fall inte ta till vara på all värme. Låt matlagningen ta någon minut extra.
Blötlägg gröten, pastan, torr mat ja sådana saker som behöver lite mera tid på sig. (Prova hemma)
Diskvatten är väll inte alltid så noga, gå till bäcken

Tag tillfället i akt och lär dig att laga mat ute så vet du lite till nästa gång du går ut. Men tro inte på dessa låga siffror att det alltid räcker med 18g eller vad folk försöker hävda att de klarat sig på. Kompromisa inte med bränsle är ett gott råd med tanke på väder och vind så kan det variera.För att inte tala om att vara ute på vintern. Som föregående talare sa så är två stora tuber rimligt även om ni kanske kommer hem med en full tub så vet du ialla fall lite mer.

mvh Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg