Hur många spadar&vindsäckar behövs?

Hur gör ni mer erfarna?
Jag ska gå på tur (med boende i stugor)för första gången i påsk, och nu undrar jag hur många spadar respektive vindsäckar man bör ha då man är en grupp på 6-10 personer?
I Lars Fält bok "vinterfärden" så rekommenderar han att alla har:
1. Var sin spade och var 4:e skulle vara en stor.
2. En vindsäck per 4 personer. ( skiljer det något mellan fabrikaten eftersom Hillebergs kostar 900kr jmf. med Angijulaks för 450kr)

Tack på förhand!
/
hasse

Jag tycker att detta låter mycket rimligt. En egen spade är ett måste i en nödsituation (liksom transivers, lavinsond etc.) om man går i lavinfarliga områden (se annan tråd om detta med lavinutrustning på tur)

Att stå själv kvar på ytan när dina vänner med spadarna är begravda i en lavin är inte så kul. Lika tråkigt är det att själv ligga under och veta att du har gruppens enda spade...

Att sy egen vindsäck har diskuterats förut på något forum och kan vara ett lämpligt pyssel som inte behöver kosta så mycket. 900 kr kan ju avskräcka annars. Hellre då två vindsäckar för 450 på en grupp på 4 än att bara satsa på EN på 4.

Sprida riskerna är ju vettigt och en vindsäck kan vara guld värd på turen (vid ombyte, fika etc)

Det går inte in fyra personer i Ajungilaksäcken! Två är nog max.

Bara så du vet...men det är klart finns det hjärterum.... :)

/Andreas

Hyr vindsäck!

Vindsäck brukar vara billigt att hyra, antar att det vore fel av STF att tjäna pengar på en sån sak.

Spadar är dyra, men Fiskars små snöspadar är billiga på Järnia mm. Bra att ha liggande i bilen när man inte är på tur.

Transcivers tror jag inte ni behöver om ni ska på stugtur. Följer man de rösade lederna är lavinrisken mycket mycket liten.

(Fråga till övriga: Har det någonsin hänt att en vinterled utsatts för laviner?)

Min erfarenhet...

ala; sa:

Helt rätt Andreas! Vi satt tre och trängdes i Hillebergs (180cm bred) under lunchen mellan Stensdalen och Vålåstugorna i söndags. Bredden på säcken anges ju utslätad, och eftersom man ju kräver lite utrymme i djupled så dras sidorna ihop! Men tre i Hillebergs är alltså OK i nödläge, man sitter tätt och håller värmen, men lite bjångligt att hälla upp vatten etc. Med Ajungilaks (150cm) kan man knappast var fler än två (vi provade inte den varianten). Åtminstone om man sitter på rad. Vi diskuterade varianter när vi fikade, och en variant är att man skottar en mer rundad sits. Då räcker säckens omkrets bättre. Testa att sätta upp vindsäcken innan det är ett måste!

Vad gäller spadar tycker jag nog att en spade/pers är att ta i på en stugtur. Längs leder är lavinrisken minimal. Men en stor och en liten(stark!) tycker jag nog är minimum på 4 pers. Om det blir mycket grävande: turas om för att inte bli för svettig!

Kalle G

[Ändrat av Kalle G 2002-03-08 kl 13:27]

Japp

ala; sa:

/Andreas

Precis! Redan med två personer i säcken blir det ganska så trångt om man vill göra något mer än att bara sitta. Notera att det finns vindsäckar i olika storlekar att köpa, oftast 1-2 resp 4-5 personer. Northstar har några hyffsat billiga.

Går ni leden mellan stugorna

Så behövern ni näppeligen spade var, däremot är en vindsäck per två är inte fel, speciellt om det blåser lite vid rasterna, då vindsäcken trädd över ett par skidor bildar en go rastplats.
Hyr gärna vindsäckarna eller sy egna, 180 rekommederas som bredd.
En stor spade per två är bättre enligt mig. Satsa istället på att alla i gruppen har grävhandskar och skoöverdrag! Typiskt hemmasyprojekt. Dessutom skönt att dra över vid rast.

Go tur

Johan K

Grävhandskar & skoöverdrag?

Grävhandskar & skoöverdrag.. Kan någon utveckla det här närmare?
Vad utmärker bra konstruktioner för dess prylar?

/
Hasse

Fiskars spadar

Fiskars lilla lätta spade med aluminium/plast & runt handtag är inget jag skulle vilja ha med mig om jag har behov av att gräva snabbt i hård snö. När jag grävde sist med en sådan så var jag rädd att den skulle gå sönder. Men den kostar 100,- vilket är billigt. En "Snow claw" kaske är ett alternativ? Billig men enligt http://www.algonet.se/~nortstar/ny_sida_43.htm
bra.

Fiskars spade

Jag tycker snarare att det är ett bra alternativ. Det är en spade som ger otroligt mycket för pengarna. Det enda som jag tycker är klenare än en liknande konstruktion är egentligen skruvarna, eller snarare skruvhuvudena. Ta och förstärk där med brickor, så har man en ganska så tålig spade. Men fortfarande är bladet i aluminium, dvs lite känsligt, men det finns också 700:- spadar med aluminuimblad. När det gäller snowclaw så är den snarare ett nödverktyg för livräddning vid lavinolyckor. Vikten är minimerad för att den alltid skall bäras, det är inte ett optimalt verktyg för att gräva med.
[Ändrat av brandmansmicke 2002-03-08 kl 18:01]

Nu drar ni iväg igen

Det är då märkvärdigt att ni alltid skall göra allt så märkvärdigt! Jag har gått på stugtur i 40 år nu och har aldrig behövt en spade till någonting annat än att gräva sköna solgropar med. I snålblåst har det också hänt att man grävt ett dike och suttit i vindsäck. Men vi har alltid en spade per vindsäck med oss. Det finns en mental beredskap både för att gräva ner sig i snön och sitta i vindsäck, men det är inget vi i övrigt planerar för. Bäst är det att prova hemma hur många som får plats i säcken. Det finns faktiskt väldigt många fler märken och modeller än dom ni nämner: Haglöfs, Fjällräven, Hemsnickrade m.fl. Se till att ni får plats hela gruppen. Dom säckar vi har (Haglöfs) rymmer tre personer med ryggsäck och termos. Man sitter nog inte så länge i säcken att man behöver ha det särskilt komfortabelt. Det är viktigt att lära sig att sätta upp den innan man man är där, att man behöver den. Då kan det vara väldigt svårt i hård vind, om man inte vet precis hur man gör. I fjol kunde man testa på vildmarksmässan i vindtunnel.
Skräm inte dom arma människorna som skall göra sin första stugtur med alla era märkvärdiga tillbehör!
Till er som skall gå önskar jag lycka till! Jag vet inte var ni skall gå men det blir säkert bra. Kolla våra äventyr på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna

Re: Nu drar ni iväg igen

cwmint; sa:
Skräm inte dom arma människorna som skall göra sin första stugtur med alla era märkvärdiga tillbehör!

De vänliga inläggen ovan var säkert inte till för att avskräcka några nya människor i fjällen som vill börja gå på tur. Tvärtom var det just goda råd från folk som liksom du själv som traskat en del i fjällen vintertid.

Jag tycker också att märkesfixeringen vid ex. vindsäckar är lite hysterisk, testa hemmavid om ni får plats och om säcken håller måttet så ordnar det sig säker oavsett om det står Hillebjärg eller NoName på struten.

I originalinlägget framgick det inte om stugturen enbart skulle gå via märkt led eller om man planerat avstickare till mindre säkra områden. Därav mitt inlägg om att läsa tråden om lavinutrusting vid turgång. Ofta blir man frestad under själva turen att ta en avstickare/gena på en sträcka om då kan det vara bra att ha planerat för detta redan innan så man slipper ta en chansning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg