• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur många böcker...

1. Har du i din ägo?

2. Har du läst totalt i ditt liv?

3. Av alla; vilken förtjänar mest att lyftas fram och varför?
 
1. Har du i din ägo?

2. Har du läst totalt i ditt liv?

3. Av alla; vilken förtjänar mest att lyftas fram och varför?

Jag gillar böcker...

1. Jag har inte räknat men det borde vara över 2000 st

2. Hur ska man kunna veta det? Läste betydligt mer tidigare än vad jag gör idag.

3. Jag läser mest naturböcker de senaste åren.
 
1. Vet inte säkert men runt 1000.

2. Bra fråga men jag har ingen aning. Jag läser rätt mycket iaf och har några på gång ständigt samtidigt.

3. Också en mycket svår fråga, det finns ju så oerhört mycket bra skrivet men jag väljer att framhålla två författare som kommer från min hemstad; Eyvind Johnson och Peter Englund. Eyvind för sitt fantastiska språk och sitt fascistmotstånd när vindarna inte självklart blåste i den riktningen, Peter för sina fantastiska historiska skildringar.
 
1. Lite oklart men ett tusental finns där nog.

2. Mycket oklart men några tusental är det helt säkert.

3. Gilgamesh, för att det är den första skönlitterära skildringen - avgjort läsvärt i sig självt dessutom. Man börjar där och jobbar sig framåt i kronologisk ordning. Efter ett tag, långt tag, blir man rätt boklärd.
 
1. Ett antal hyllmetrar, oklart hur många....
2. Men herregud... jag läser alltid något, antingen lånat eller köpt... Totalt har jag ingen aning...
3. Röda rummet av Strindberg, en trevlig bok med ett underbart språk trots sin ålder.
 
1. räknade till 25, varav rätt många är skolböcker... 26 om man räknar kartboken ute i bilen.. =)

2. ganska många, var stammis på biblioteket förut.. varför köpa böcker när man kan låna gratis, typ...

3. vet inte...
 
Oj, oj, oj. Ungefär 40 löpmeter. Utöver de som finns i barnens rum, då. Runt 2000 titlar?
Läser jämt. 5-7 böcker i veckan i snitt. Innan barnen kom blev det mer. 18 -20000 titlar?
Första gången jag läste "Kristin Lavransdotter" var upplevelsen så stark att den nästan skrämde mig. Befann mig helt "i" boken och blev vettskrämd när grannens traktor körde förbi utanför (det var dåligt med traktorer på medeltiden, där jag just vistades). Övriga "slitstarka favoriter":
Karin Boyes lyrik
Helder Camaras dito
Nils Bolanders dito
Bo Giertz Stengrunden
Frans G. Bengtssons Röde Orm
Axel Hambraeus Prästen i Uddarbo
Donna Woolfolk Cross Påven Johanna
Martin Widmarks serie om David och Larissa
Harry Potter och så Pippi, så klart!
Fast fick jag bara läsa en bok skulle det ändå bli Bibeln, där Johannes är favoriten.
 
Håller med Anna

Röde Orm är den bok jag läser i december varje år.... i väntan på nya julklappsböcker. (har nog läst den 15gånger och den är fortfarande underhållande)

1. svårt att säga, ett par bokhyllor fulla samt kanske 4 fulla flyttlådor
2. hoppla. många. brukar läsa ett par böcker i månaden (för tilfället lite färre då det är mycket fackliteratur nu)
3. Här säger jag två författare för er som letar humor av bästa sort samt bra historier. Arto Paasilinna & Terry Pratchett. För er som tror att Pratchetts fantasy är för barn och ungdommar, försök en mindre fördomsfull approach.

BZ/
 
Har endast ett mindre antal faktaböcker sparade, resten slänger jag eller ger bort när jag läst dem! Varför ska man spara gamla böcker? Jag lämnade kvar tre st i Thailand när vi åkte hem i Onsdags. Japp vi klarade vulkandilemmat med ett dygn, jippi!!! Bästa boken.......... tja har du sett Karlebo Handbok? Den kan vara bra att ta fram ibland.
 
ca 70 lm, mest facklitteratur. Referensböcker allra mest. Karlebo HB var frame 2x idag. Romanerna har fått ge plats för länge sen.......Separat kartbok i bilen och på mcn. Rätt många bananlådor i garderoben.

Svårt att gissa men det blir nog en 500/år ibland lite fler. X det med 55 ungefär så kommer du nära sanningen.

Frans G Bengtsson läses gärna om, lånar en del böcker och film på bibblan.
Englund är en styv berättare.....Läser gärna något riktigt lätt före lampsläckningen, ca 3 böcker igång samtidigt. Kokbok brukas dagligen, någon......Gilgamesh är en höjdare. De där bärande handböckerna bör nog alla läsa någon gång.......eller fler.
Kan man resa och leva utan böcker? Säkert men med en trädgård och ett bibliotek blir man lyckligare.
 
Ja ett överslag ger drygt 25 hyllmeter.
och självklart har jag läst dem och en massa mer.

Bäst: Två författare: Tolkien och Pratchet (är just nu inne i en total reread av Pratchet, kommit till maskerade)