HUr mäts ackumulerad höjdmeter?

Hur mäter man ackumulerad höjdmeter? Är det den totala skillnaden mellan starthöjden och alla meter man går ovanför den eller drar man av de meter man går ner mellan topparna? Om jag tex startar på 1000 m och går upp till 2000 och sedan ner till 1500 och sedan upp till 2500 meter, blir då den ackumulerade höjdmetern 3500 eller 3000 m?

blålotus9; sa:
Hur mäter man ackumulerad höjdmeter?

Tanken är att man adderar all höjd man klättrar, alltså 3500 m. Men min uppfattning är att hela tankesättet är trasigt. Vad mäter man med? Mäter man på en jordglob får man ett svar, på en 1:100 000-karta ett annat, på en 1:20 000-karta får man lite mera, mäter man med en 10-meters måttstock får man lite till, ytterligare lite mera om man använder ett mjukt måttband, ännu mer med förstoringsglas och så vidare ner på molekylnivå och vidare.

Jämför med Benoit Mandelbrots berömda avhandling "How long is the coast of England?". Det var visst där han myntade begreppet fraktal om jag minns rätt?

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg