Re: V40
När nu är nöjd med mallen räta ut den och mät hur långa plattstängerna behöver vara. Bocka plattstängerna enligt mallen. Riv lös det blå gummit på kanothållaren. Skruva (2 st skruvar på varje sida). Fäst dom bockade Al- bitarna med försänkta genomgående skruvar på kanothållaren. Har du någon bekant som har tillgång till TIG svets är det ännu bättre, fast då ska man var säker på att allt passar. Limma fast gummit igen. Vill man göra det ännu starkare så skaffa även 8 st bitar ca 50 mm långa Al U-profil, se bilden i mitt tidigare inlägg. Skruva alternativ svetsa på samma sätt som jag beskrev tidigare ihop U-profilen och den bockade Al-biten. Köp 10 st ( billigare än 8 st) korshandtag 21-1095-8 från Clas Ohlson. Borra hål på ena sidan av U-profilen och gänga för M8. Hålen ska helst vara på samma sida som skruvarna till resten av kanothållaren.
/Per Brune
Jag har en (sällan använd) kanothållare, som förmodligen är en ”VKV- kanothållare”. Jag tror att hållaren är medvetet vek för att den ska gå att bocka för att passa olika kajakers form. Om du bara använder kanothållaren till dina kanoter, tycker du ska fundera på att förstärka kanothållaren i sidled. Beroende på var railsen hamnar i förhållande kanoten kan vissa modifieringar behöva göras. Här ett förslag på förstärkning (första prototypen). Skaffa 8 st (för 2 kanoter) aluminium plattstång 5*40 mm. Erforderlig längd kommer jag till strax. Gör en mall av kartong (helst 5 mm tjock) enligt min principskiss (på ett ungefär).ÅJO; sa:Och anledningen till att vi vill byta från VKV's hållare är att dom är lite för veka i sidled, i somras hade vi kajakerna på taket när det blåste väldigt mycket och trots att vi hade spänt fast kajakerna ordentligt flyttade dom sig i sidled i vindbyarna.
När nu är nöjd med mallen räta ut den och mät hur långa plattstängerna behöver vara. Bocka plattstängerna enligt mallen. Riv lös det blå gummit på kanothållaren. Skruva (2 st skruvar på varje sida). Fäst dom bockade Al- bitarna med försänkta genomgående skruvar på kanothållaren. Har du någon bekant som har tillgång till TIG svets är det ännu bättre, fast då ska man var säker på att allt passar. Limma fast gummit igen. Vill man göra det ännu starkare så skaffa även 8 st bitar ca 50 mm långa Al U-profil, se bilden i mitt tidigare inlägg. Skruva alternativ svetsa på samma sätt som jag beskrev tidigare ihop U-profilen och den bockade Al-biten. Köp 10 st ( billigare än 8 st) korshandtag 21-1095-8 från Clas Ohlson. Borra hål på ena sidan av U-profilen och gänga för M8. Hålen ska helst vara på samma sida som skruvarna till resten av kanothållaren.
/Per Brune