Hur lång är säsongen i Chamonix?

Någon som vet hur skidåkningen är i Chamonix i mitten av april? Antal liftar öppna? Går det bara att åka uppe på glaciärerna då? Finns det kanske någon annan ort som är bättre vid den tidpunkten på året? Jag har åkt mycket skidor men aldrig varit i alperna. Jag håller mig mera i pisten än off.

Snöförhållanden i och runt Chamonix i april kan vara superba, men det kan å andra sidan vara öken. Flegere o Brevent ligger ju på solsidan, så där smälter det snabbare. Du skriver att du föredrar pist, varför du egentligen borde titta på andra orter. Finns egentligen bara 2 bra pister i Chamonix, den svarta från Bochardten i Grand Montets ner mot Lavancher och WC-backen i Les Houches, som förmodligen dock inte är i bästa skick i mitten på april.
En udda ort med lång säsong, är Val Cenis i Savoien. Bra, långa pister, lite turister, samt faktiskt bra möjligheter till offpist, nära systemet. Vet dock inte om det går några resor dit i april.

/K

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg