Hur länge räcker gasol?

Hej

Vet att denna fråga disskuterats tidigare i detta forum, har läst igenom vissa trådar, men jag får liksom inga bra värde att följa. mängde gasol som förbrukas är ju som sagt beroende på person, användning, väder osv.

Ett värde jag utläste från detta forum, som jag tror många gasolanvändare kör med, är 450g perperson och vecka?.

I mitt fall så är vi 2 st som ska vandra 2 veckor i Sarek och jag skulle vilja veta ungefärligt hur mycket som vi bör ta med oss.

Om man räknar på ovan dvs 450g per person och vecka blir det ju totalt 1800g, dvs 4 st flaskor för 2 personer 2 veckor. Men det låter ju närstan lite mycket.

Vad säger ni som är erfarna gasolanvändare?,

Behöver svar omgående, vi åker imorgon på eftermiddagen

mvh
Simon

jag behövar endast 2x450g gasol för 19 dagar i Sarek/1 person. För mig motsvarar 2x450 g gasol precis 2 l T-sprit. Koker 3 x per dag, är inte speciellt sparsam i val av proviant (kör med minst 10 min koktider på grytor)
Otur att ni skal resa så snabbt. Brännsleförbruk borde testas hemmaifrån. Första gången bör ni därför ta lite ekstra gasol med i reserv (jag GISSAR ni behövar 3x450g + en 220 g burk ???).

För mig skulle 450 g lätt räcka för 14 dagar. Förra året räckte en 230 g burk i 10 dagar.

Beror ju helt på hur man lagar mat/fikar. Sommartid klarar jag mig 7-10 dagar med en liten (220 gram) gasburk. Morgonen, en skvätt kaffe, lunch och middag snabba uppkok av pastarätter etc, som får svälla färdigt på eftervärme. Plus en skätt kaffe till eller två under dagen. Är noga med att att fixa bästa möjliga vindskydd när det behövs. Om det blåser och man kör "öppen låga" tappar man väldigt mycket effektivitet, gäller att fixa lä hela tiden. Oavsett, innan du kört själv några gånger bör du väl ha hyfsade marginaler. Eller så har du nån backuplösning, tex ett esbitkök med ett paket tabletter, som kan boostas med lite kvistar.

Jag gjorde av med en tub (230gr) på min fjällvandring förra året,8 dagar, försiktigt med pådrag och vindskyddat läge spar gas. Men jag tog 2 tuber med mig för jag var nybörjare med gas och visste inte riktigt hur länge en tub skulle räcka. Har man inte testat tidigare får man bära lite mer men jag tror att ni måste klara er på 4st 230 gr tuber och då ska det bli gas över. Lite marginal ska man ha.

Tomas

Hej

Tack så mycket för era svar :). Själv är jag en van vid bensin och andra flytande bränslen och tyvärr har jag aldrig gett mig i kast med gasol, även om köket kan köras på det med.

Jo det blev lite stressigt, vi tänkte först köra bensin, men vi beslöt senare att använda gas (nångång måste ju vara den första). Kom ju sen på att jag inte hade nån blekaste aning om hur mycket bränsle som går åt vid gasolanvändning.

mvh
Simon

Jag värmer lite vatten till frukosten. Ingen kokning till lunch, Värmer, lagar middag + kaffe + ev, buljong på aftonen. Jag klar mig galant 9-10 dagar på en 230g tub.

/Lars Östlin

Hej

Efter att ha läst nåra inlägg så tror jag vi kör (3x450g + 1x225g), vet att det kanske låter mycket, men eftersom vi båda är nybörjare på gas, så tar vi hellre lite mer.

mvh
Simon

Flickvännen och jag brukar förbruka cirka 100g när vi vart ute i 5-7 dagar ge/ta 20g gas åt vilket håll. Då är det gröt som stått i blöt under natten och frystorkat. Till lunch frystorkat och middag oftast något som kräver stekning och nått att koka. Sen brukar vi baka ibland också och då förbrukar vi lite mer.

Jag brukar, sommartid, räkna med 10g gas / uppkok. Skall jag laga maten på köket så räknar jag med 15-20g / tillagning och person.
Jag lagar mat 3 gånger / dag och gör alltså av med ca 30g gas/dag eftersom jag själv bara kokar upp vatten och stänger av gasköket.

Det är alltså helt beroende på vad/hur ni lagar mat.

//Peter

Ett litet men effektivt knep för att få gasen att räcka längre är att om möjligt låta vattnet värmas upp till lufttemp innan man börjar koka. Om jag fyller på med vatten när jag slagit upp tältet så hinner det i bästa fall värmas upp från kanske 0-5 till 15-20 grader till morgonen efter. Eftersom jag kokar upp både frukost- och lunchvatten på morgonen i tältet (effektivt vindskydd!) så blir det ganska många "grad-litrar" som jag inte behöver använda gas till.

Då kommer jag runt en 10-dagars tur på en liten gasburk, trots varm soppa + kaffe till frukost och varm mat + kaffe till lunch och middag.

Lite OT från frågan, men det kan vara en god idé att fördela gas på flera men mindre gasflaskor istället för en enda stor. Om man bara har med sig en enda gasflaska under vandringen och om dess ventil skulle råka gå sönder/täppas till, så har man ingen möjlighet att byta till en ny gasflaska. Det blir dock mer skräp och mer att bära på.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg