Hur länge räcker gasen egentligen...?

Testade min gasbrännare i Trangian igår kväll.
"Första skottet" alltså. Jag fixade en påse Knorr Spaghetteria med ca 7-8 minuter koktid.
(Smakade helt ok)

Förtjusningen över att se undersidan på kastrullen efter koket var stor kan jag säga:
Lika blank som före. Slut med sot och svärta, härligt.

Men det var attan så lite ventilen var öppen, nästan ingenting, ok det var 25 grader varmt och gasflaskan är sprillans ny 230 grams Primus köpt på Intersport.

Nu funderar jag på hur många minuter (timmar?) räcker gasen i den egentligen? Det krävdes just ingenting för att värma upp vattnet och koka maten.

Hvorlænge gassen rækker afhænger helt af hvormeget vand man koger daglig.

I sommeren 2012 var jeg på en Sarek solotur, og der holdt en 230g gasdåse i godt 6 dage. Mit forbrug var 3 kedler vand om dagen (1 om morgenen og 2 om aftenen) og derudover 2 kedler den første aften og 2 ekstra efter Kuoper toptur og turen til Mikka gletcheren. Derudover 3 gange kogte nudler til frokost de dage hvor jeg ikke spiste pøse og knækbrød, ialt ca 28 kedler vand (den lille Trangia 27) eller ca 14 liter vand.

Det giver lidt over 15g gas pr liter vand på en Trangia 27, alt kogt i læ i teltet bortset fra nudlerne til frokost.

Så du skal beregne ca hvormeget vand du får brug for at koge på din tur, så kan du beregne ca hvormeget gas du skal medbringe.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Gasbrännare

Testade min gasbrännare i Trangian igår kväll.
"Första skottet" alltså. Jag fixade en påse Knorr Spaghetteria med ca 7-8 minuter koktid.
(Smakade helt ok)

Förtjusningen över att se undersidan på kastrullen efter koket var stor kan jag säga:
Lika blank som före. Slut med sot och svärta, härligt.

Men det var attan så lite ventilen var öppen, nästan ingenting, ok det var 25 grader varmt och gasflaskan är sprillans ny 230 grams Primus köpt på Intersport.

Nu funderar jag på hur många minuter (timmar?) räcker gasen i den egentligen? Det krävdes just ingenting för att värma upp vattnet och koka maten.

Utav alla prylar jag köpt under åren är gasbrämmaren till mitt Trangia den mest revolutionerade. Klarar mig länge på en liten gasbehållare och bonus är som du säger frånvaron av sot. Det har också förändrat min matlagning genom att man kan reglera lågan så exakt.

Va ute i fem dagar i regn o blåst i sylarna för någon vecka sen. Gjorde av med knappt en 230g. Kan nog sätta mig i skogen tre dagar till med samma behållare.

Visst är det fantastiskt! Jag trodde aldrig att jag skulle pensionera mina föräldrars gamla spritkök från 60-talet, men till campingsemestern med familjen tyckte vi oss behöva ett extra kök, och det blev ett trangia till, fast med gas.

Rena kastruller och lätt reglering är underbart, men det bästa av allt är att det går att STEKA!

Det enda som är jobbigare är att det behövs tre händer för att tända när det blåser, men det är väl enkelt åtgärdat genom att ge upp tändstickorna också och skaffa en sån där gnistgrej.

Vi var ute fem personer i fyra veckor och sparade inte precis på gas, kokade potatis och stekte pannkakor och sånt. Dessutom blåste det rätt bra den veckan vi var vid havet. Vi gjorde av med drygt 4 st 500-grams gasbehållare och som reserv 1 1/2 flaska sprit.

Dom här knorrrätterna m.fl behöver inte kokas hela tiden, det funkar med att dra dom
i eftervärmen, speciellt nu när det är varmt.

jag kör med Etaexpress tills vattnet kokar, kanske 40 sekunder, sen små puttrar en minut sen låter man rätten ligga och dra 5 minuter.

Minimal gasförbrukning

Precis så, en gaständare tar jag med. För säkerhets skull också tändstickor. Piezotändare har jag funderat på men litar inte på att den skulle klara en blåsig dag.

Har en tändare som är lång nog att nå in till brännaren från sidan så jag ska nog borra ett hål stort nog i vindskyddet så jag kan tända gasen med kastrullen och locket på. Då borde vind och vatten inte ställa till det.

Betr Knorr, så har Du rätt, fick vänta en bra stund innan maten var "ätkall"

avslutad210712

Gäst
230 g tub räcker en vecka per person

enkel matematik

OM MAN INTE STORMKOKAR VARJE PASTAMÅL 10 MINUTER

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg