Hur kommer vi hem?

Jag och en god vän till mig kommer att satsa på att ta oss till Istanbul i sommar. Det känns kanske lite märkligt att tänka på hemresan redan nu, men för att kunna klippa billiga flygbiljetter är det kanske klokt.

Hur brukar folk komma hem efter en långcykling? En flygbiljett Istanbul - Kph kostar just nu 1200:- enkel, billigt och bra. Problemet är att denna biljett naturligtvis inte är ombokningsbar. Vi har ingen aning om hur lång tid cyklingen kommer ta (även om vi kan göra en kvalificerad gisning) och vill dessutom hålla det öppet att cykla vidare efter Istanbul eller ta nån vecka extra och klättra lite berg. Vi har funderat på tåg hem (interrail 5 dagar typ 1500:-, gäller från Istanbul) men jag antar att det är krångligt att få ta med cykeln på tåget. Att boka flygresa hem från Turkiet med en veckas varsel är förmodligen väldigt dyrt.

Hur göra? Man kan ju cykla hem också...

Man kan göra en grov beräkning och boka hembiljetten efter det.

När jag cyklade i Storbritannien 2006 så bokade jag tur och retur biljett på båten i förväg och tog till så jag skulle ha lite marginal. Jag kom tillbaka till Newcastle 1,5 dygn innan hemfärden och hade då cyklat ungefär 140 mil.

Om man räknar med 8-10 mil per dag kan man få en uppskattning om antalet dagar om man vet ungefär var man ska cykla. Skulle man att tagit till för generöst kan man ta de lugnare i slutet av färden. Har man tagit till för snävt får man cykla längre än beräknat varje dag.

Roade mig just med att kolla på SAS hemsida, man kan flyga Istambul - Stockholm på fredag för 1720.-. Så man kan ju chansa och boka hemresan i sista stund också, kanske får vänta några dagar för att göra det riktiga klippet.....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Flyga hem efter avslutad tur Långcykling 11
Jonniedonnie Skicka hem cykel fran USA Långcykling 1
Granskog Cykla hem Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg