Hur knyta gamla (samiska) skoband?

Som rubriken frågar.
Jag har kommit över två par gamla traditionella skoband som jag tänkt använda istället för damasker/gaiters framöver, men jag vet inte hur man knyter dem!
Har googlat men inte hittat någon beskrivning...
Banden är ca 5cm breda, 130cm långa med tofs i ena änden och en ca 60cm lång läderrem i andra änden, se bild.

Hjälp!
Skoband.jpg


Edit: Självfallet vill jag knyta dem på 'rätt' sätt, som man gjorde förr, hittepåsätt klarar jag av själv:).
 
Tack för hjälpen och länken Leffe, inte riktigt samma typ av skoband men ändå till hjälp!

I mina skoband skall kanske läderremmen knytas fast i skon och så lindar man tills man kommer till tofsen som träs under föregående varv? Testade och det kan nog fungera.

Ang skoband vs damasker/gaiters så tänker jag använda dem vintertid i torr/kall kyla för att hålla snö ur skidpjäxorna. Jag tycker inte att vanliga höga damasker i GoreTex/'vattentäta' tyger är särskilt bra då, blir lätt svettigt och blött. Jag har damasker i tätt stampad vadmal som fungerar bra när det är kallt, men de tillför ett lager tyg på en kroppsdel som jag inte fryser så mycket om:)
 
Tack för hjälpen och länken Leffe, inte riktigt samma typ av skoband men ändå till hjälp!

I mina skoband skall kanske läderremmen knytas fast i skon och så lindar man tills man kommer till tofsen som träs under föregående varv? Testade och det kan nog fungera.

Ang skoband vs damasker/gaiters så tänker jag använda dem vintertid i torr/kall kyla för att hålla snö ur skidpjäxorna. Jag tycker inte att vanliga höga damasker i GoreTex/'vattentäta' tyger är särskilt bra då, blir lätt svettigt och blött. Jag har damasker i tätt stampad vadmal som fungerar bra när det är kallt, men de tillför ett lager tyg på en kroppsdel som jag inte fryser så mycket om:)

Helt klart en lösning som kommer att fungera.
 
Tack Lars, det verkar som om jag fattat rätt - läderremmen fästs i skon och sen lindar man och fäster tofsen under föregående varv. Med- eller motsols verkar vara upp till användaren:)

Intressant att det verkar finnas olika 'modeller' på skoband - dels de jag har med lång läderrem och 'kort tofs' och så de med 2 korta läderremmar som fästs i skon och långt tofssnöre som lindas flera varv runt benet....
lyngen_underside.jpg
 
Man ska alltid linda skobanden utåt. Enligt samisk tradition så bringar det olycka om man lindar dom åt fel håll.
Och den logiska förklaringen är att skoband är gjorda för att slutet, dvs den sista knuten, den ska hamna på utsidan av benet så att inte den ska gå upp av att benen rör vid varandra när man är ute och går eller åker skidor. Höger fot ska alltså lindas medurs och vänster fot moturs. Men den skinnsnodden som du fäster i skon finjusterar du längden på skobandet så att knuten hamnar på rätt sida.
 

Liknande trådar