Hett tips
Har hållit på en del med multisport.
En "branchhemlighet" på min tid var iaf att INTE bogsera i uppförbackar om inte dragaren är ofantligt mycket starkare än den bogserade, och man är nära etappslutet.
På en 10-15-mila backig etapp kommer energiförlusten för dragaren bli betydlig om han bogserar uppför. Givetvis är en del av charmen med sporten att bedöma när det är lönsamt att spara kraft, respektive dela med sig. Man vill ju gärna undvika att Mr Cipolini på hojjen inte knackar ihop under efterföljande 10-mila löpetapp.
Alltså, jag tror att det mest fördelaktiga upplägget är att bogsera svage mannen/kvinnan från start för att höja snittfarten med säg 5-10% är det som ger mest under ett längre race. Bogsera bara på flatan och koppla ur i de tyngre uppförsbackarna där bogsering kan ta musten ur dragaren. Öva mycket på snabba i- och urkopplingar under fart. Öva också på att köra ihopkopplade under jobbiga förhållanden, med regn, mörker, i hög fart, på gropig grusväg etc etc. En olycka på cykeln är ofta lika med bruten tävling.
Har en person gått in i väggen är tappet gigantiskt, varför det sällan är idé att pressa upp snittfarten i ett ohållbart tempo under början av etappen för att sedan tvingas gå ned till snigelfart under de sista milen. Det som räknas är ju att hålla den högsta snittfarten genom tävlingen - och att orientera rätt!
Fördela kraften jämnt under loppet och TÄNK SNITTFART.