Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare?

Säkert en korkad fråga, men den måste ställas :)

Jag funderar på att köpa en brännare, typ MSR PocketRocket, och som jag förstått använder man engångsgasolbehållare(?). Men jag undrar hur man ska göra om man ska vara ute flera dagar och förflytta sig? När man väl monterat på själva brännardelen på gasolbehållaren, kan man ta bort den och montera på den igen, eller hur går man tillväga?

Tack på förhand.
 
Hejsan.
Bara att skruva av och på som nämns ovan, kommer att läcka ur lite gasol varje gång, luktar lite illa men är ganska försumbart.
Mvh
 
Flaskorna har självstängande ventil så bara att skruva på och av brännaren vid behov.
 
Ja, förutsatt att gasolflaskan har en självstängande ventil. Har själv ett gaskök (tror det är köpt i Norge) där brännaren penetrerar gasflaskan och denna skall man nog akta sig för att skruva av innan flaskan är tom.
 
Ja, förutsatt att gasolflaskan har en självstängande ventil. Har själv ett gaskök (tror det är köpt i Norge) där brännaren penetrerar gasflaskan och denna skall man nog akta sig för att skruva av innan flaskan är tom.

Den typen av kök finns också till 190 grams tuber, men är inte så vanliga idag (har även själv två gamla kök av den typen som jag inte längre använder). TS syftade dock på MSR Pocket Rocket som använder vanliga tuber (100/230/450g) med skruvkoppling och återslutande ventil.
 
hejsan
jag har iof råkat ut för en vanlig tub där ventilen hängde sig, mindre skojsigt.....

Jag har själv inte haft oturen att råka ut för detta. Däremot träffade jag på några vandrare mitt i Sarek för ett par år sedan med just det problemet, inte alls trevligt när man är totalt beroende av den mängd bränsle man har med sig.

Jag brukar testa varje ny flaska med den brännare jag tänker ta med mig på en längre tur, både för att se att brännaren öppnar ventilen korrekt och flaskan släpper gas men också för att se att den återförsluter som planerat. Är dessutom noggrann med ventilen för att undvika sand och smuts (sätter alltid tillbakak plastskyddet i packningen) som kan störa funktionen. På så sätt jag jag i varje fall gjort det jag kan göra.....
 
Jag har också råkat ut för en ventil som inte stängde sig, jag skruvade i panik på brännaren för att få den tät och skruvade av den igen och då funkade den. Trotts att detta hände för 30 år sedan, förväntar sig min kropp att det ska hända igen med en svag oro och spända öron efter pys. Jag har alltid med mig två flaskor av den anledningen. För mig funkar det bra då jag har plats för det och är inte vikt beroende. Jag gillar även tanken på att jag har en flaska i reserv om gasen skulle ta slut. Jag gillar inte att leva på marginaler.
 
Dock lär den palla för minst det och väldigt många till dock inte en miljon om man nu vill skruva runt

En miljon gånger blir... om en av- och påskruvning tar en minut... just det, ca 2 år, 24 timmar om dygnet. Det är goda marginaler, det funderar i varje fall jag inte på. Jag vill ju hinna med andra saker också. :)

hejsan
jag har iof råkat ut för en vanlig tub där ventilen hängde sig, mindre skojsigt.....

Har också varit med om det. Brännaren fick helt enkelt vara kvar tills tuben var tom. Lite otympligt men det gick.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
chilehead Ny Biltema Gasolkök Kök och brännare 53
chilehead Mitt första gasolkök Kök och brännare 12
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
PlaZma Funderar på gasolkök Kök och brännare 13
Briggsjo P11 gasoltub till gasolkök Kök och brännare 3
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
angerheim crux vs crux lite-gasolkök Kök och brännare 6
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
dahlgren Stort gasolkök Kök och brännare 4
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3

Liknande trådar